[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 8 Dec 2013 18:41:46 +0100

Pia:> Men Vilks fortsatte ju med sin "rondellhunds-projekt" - kanske som ett
inlägg ien debatt
> om yttrandefrihet.
  Men ingenting på tre år därefter om jag läste rätt.

>.Så sent som nu i somras, fem år senare, hade Vilks en konstutställning i
>Malmö.

  Det blir inte så hemst stor produktion på 6, snart 7 år. Om jag förstår rätt
var den blott andra insatsen efter rondelllhundarna en beställningsgrej.
Utställaren ville ha det motivet.

> * http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Vilks_Muhammedteckningar  En extremt
> märklig formulering i denna vinklade, usla Wiki-artikel (som sagt är W högtst
> dubiöst så fort ett ämne är kontroversiellt!):
  "Irans president Mahmoud Ahmadinejad som hävdade att icke-religiösa sionister
låg bakom den. Han menade att "religioner står för vänskap, jämlikhet,
rättvisa, fred och respekt för heliga profeter"
  Förutom att en religiös diktator saknar trovärdighet, saknas ett antal ord i
den hycklande uppräkningen: tolerans, yttrandefrihet, respekt för den som inte
håller med.
  Ingen har skyldighet att ha "respekt" för religiösa symboler. Religiösa kan
möjligen hävda det för den som tillhör religionen ifråga, men inte andra.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /