[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Dec 2013 20:02:56 +0100

Rickard:
> Detta är intressant, men varifrån har du fått siffrorna? Men nu kan man ju
> inte förenkla problemet till detta plan ("Det finns minsann lika många
> indianer nu som när Europa upptäckte Amerika, alltså är kolonialiseringet
> inget större problem!"), i ett sunt sammanhang borde ju antalet indianer ha
> ökat proportionellt med befolkningsökningen bland västlänningar.
  Jag läste det någonstans och hade det i bakhuvudet och använder siffran. Det
gör man på en informell debatt på nätet. Orimligt om man skall behöva googla i
flera minuter för vartenda liten faktauppgift.
  Men nu googlade jag litet och vi har t ex:

http://www.infoplease.com/spot/aihmcensus1.html

  Infon verkar splittrad,  men en av de tidigaste statistiska uppgifterna säger
t o m att indianerna är 2% (inkl Alaska-urinvånare), egentligen mer än vad jag
sade.
  Men det är nog svårtolkat och splittrat eftersom befolkningen blandats ut.
2-procentsiffran skall alltså inbegripa minst en indiansk förälder.
  Å andra sidan inbegriper den kanske inte den som har 1/4, 1/8 eller 1/16
indiansk härstamning.
  Det är samma problem som finns för att definiera "same". Orkar inte googla
fram det, men jag läste om det en gång: en same definiera som den som uppfyller
X antal av en rad kriterier, såsom att ha X andel samiska förfäder, fysiskt bo
i en sameby, definiera sig själv som en same, aktivt bedriva renskötsel (och
troligen fler kriterier...). Det är litet grand som Hugo-reglerna för att varta
ett "semi-prozine"; om jag minns rätt anges fem kriterier och uppfyller man tre
av dem (inkl att definiera sig själv som ett semi-prozine) är man ett
semi-prozine...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /