[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Dec 2013 17:29:50 +0000

> Date: Thu, 5 Dec 2013 17:54:19 +0100
> Subject: [SKRIVA] Re: Avatar...och samerna
> From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx

> Å andra sidan fick Europa en ny farsot från Amerika i och med syfilis,
> dåtidens AIDS fast värre. Och under medeltiden hade Europa fått sin
> folkmängd decimerad med en tredjedel av pestepidemier i och med bättre
> kontakt med Asien. Så offer- och förövarperspektivet är inte på detta
> område så svartvitt som den politiskt tendentiösa postkolonialistiska
> historieskrivningen vill göra den till.
>
> -- Rickard

Som vem som helst kan se blev resultatet av alla de olika kulturmötena ändåatt
"en ofantlig mängd indianer dog". Man kan ju jämföra med hur mycket ljushyade
folkslagdet finns som kommit från Europa(och även finns kvar här i Europa) och
hur mycket indianer det faktiskt finns kvar idag.
En hypotes som är mer medicinsk än tendentiöst postkolonial är att eftersomden
amerikanska kontinenten varit isolerad så länge saknade urbefolkningarna
därimmunförsvar mot många sjukdomar som var vanliga och ofarliga för
europeerna,De lär t ex ha dö av vattenkoppor och mässling.
Har inte detta tema  tagits upp i SF-berättelser dvs att vi inte tål andra
planeters främmande bakteriefloror?Har för mig att jag såg någon film på tv som
handlade om hur en planets hela befolkningdött efter att människor kommit dit
(med sina sjukdomar)? Baserad på Ray Bradburys The Martian
Chroniclesmöjligtvis, det är många år sedan jag såg den.