[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 8 Dec 2013 16:56:15 +0000

> From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
>
>    Men vad Lars Vilks "hakade på" var egentligen trenden med *rondellhundar*.
> Om någon minns var det en jättegrej för några år sedan (folk ställde ut
> skulpturer av hundar i rondeller - litet sött, tycker jag). Han tecknade
> nästan med vänsterhanden tre, tror jag det var, rondellhundar i form av en
> religiös figur för en liten utställning i Örebro. Teckningarna är faktiskt
> ganska dåliga (googla fram dem!) och det där lade han troligen inte ned
> mycket tankemöda på. Med tanke på att fatawas m m utslungas slumpartat och
> [...]
De första teckningarna som enligt wikipedia var till en utställning om hunden i
konsten *kan nog ses som både usla och klottriga.Men Vilks fortsatte ju med sin
"rondellhunds-projekt" - kanske som ett inlägg ien debatt om yttrandefrihet.
Eller för att få mer uppmärksamhet vilket han juinte fått om han gjort en
"pudel"  och slutat med Muhammed-bilder.Så sent som nu i somras, fem år senare,
hade Vilks en konstutställning i Malmö.
Det var INTE klottriga teckningar. Det var flera målningar och jag erkänner
något motvilligtatt de var skickligt utförda, så här beskrevs tavlorna i en
TT-artikel:"målningar som är avbilder av kända verk av till exempel Carl
Larsson och Wassily Kandinsky. Någonstans i varje bild finns också en
rondellhund. "Först efter ett tag märker man att bilden är förgiftad" enligt
Vilks själv."
På en av tavlorna fanns faktiskt inte en hund med ett turbanprytt människohuvud
som påminner om Ayatolla Khomeini. Mende avporträtterades blickar var tydligt
riktade mot något utanför bild. Och det kan ju ses som en lek med
konventioneroch betraktarnas förväntningar. Nästan alla tavlorna var sålda fö.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Vilks_Muhammedteckningar