[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 6 Dec 2013 23:02:33 +0100

Robert A:> Egentligen håller jag med dig om det materiella, men jag tror även
sådana här kulturer också har ett värde. Bl a rent
> socialt. Det är ju egentligen den här sortens liv som evolutionen "skapade"
> oss för att leva. Det är därför vi sitter och tittar på
> våldsfilmer och spelar dataspel, osv, osv...
   Men primitiva urfolkskulturer har helt klart ett lägre värde (i meningen
oförmåga att ge invånare ett hyggligt liv - och det är vad som bör räknas!). Så
fort tidiga hominider satt och knackade på den första stenen för att skapa en
handyxa frångicks vad "evolutionen skapade" (om det ens är ett relevant
uttryck). VI bör istället bejaka kraftigast möjliga utveckling och av
humanistiska skäl lämna primitivare utvecklingsnivåer.

> Men det är science fiction och inget debattinlägg.
  Det verkar som om du försöker säga att bara för att det är sf kan det inte
rymma något seriöst syftande!
  Håller inte med. Det är sf, men OCKSÅ ett debattinlägg.

>Det här är inget normalt urfolk. De har resurser och möjligheter som inga
>naturfolk på jorden har.
  Det "är" inget urfolk. Det är en abstraktion påhittad i ett manus,
konstruerad för att (orealistiskt) spela en viss roll i att framföra
manusförfattarens budskap.

> Vanskildringen tycker jag är rätt
> realistisk eftersom sådana där saker faktiskt hänt både i mindre och större
> skala i verkligheten.
  Men, som sagt, det är gamla, historiska händelser. Det har låg eller ingen
relevans nu.

> Att regissören väljer att
> framställa människans sämsta sidor tycker jag inte är fel.
  Jag finner det klicheartat, och därmed fel. Det är sakligt fel och moraliskt
fel. Genom att framställa människan i dag som om hon vore densamma som under
kolonialismens tid för 150 år sedan lurar man folk.

> Men vad är det för fel med det?
  Ungefär samma fel som om man skulle göra en film om svenskarna, men skildra
folket som om de beteede sig som vikingarna för 1000 år sedan. Det vore helt
fel och att lura folk.

> Förresten blir ju folk i fattiga länder utnyttjade nu med.
  Jag hävdar med visst eftertryck att ev problem för människor i tredje världen
är att de har lokala ruttna, korrumperade, våldsbenägna, förtryckande regimer.

> Kongokriget handlar till stor del om naturresurser.
  Nej, det handlar om lokala maktkamper.

> Det är kampen om naturresurser som orsakar en massa elände ute i världen
   En vanlig typ av påståenden, som dock är extremt överdrivet. Om man studerar
saken och tänker efter, inses lätt att det är irrationellt och olönsamt att
bedriva krig om någon naturresurs. Det är mycket billigare och enklare att helt
enkelt köpa rasurser på den öppna marknaden.
  Krig och konflikter bedrivs av prestigeskäl, vanligen (irrationella)
nationalistiska sådana.

> Människan vill ha avatarernas resurser och de anser att de kan ta vad de vill
> ha eftersom de är
> starkare.

  Eller snarare, det är såsom situationen konstruerats i manuset. Men särskilt
realistiskt är det inte, i alla fall inte för hur saker och ting fungerar idag.

> Men varför måste framtiden framställas som ett paradis?
  Måste och måste. Man kan väl göra vilken sorts film man vill. Men jag tycker
att man bör vara medveten om att budskapet i "Avatar" är orealistiskt.

> Dessutom tror jag att en sådan film som du beskriver riskerar att bli rätt
> tråkig för utan konflikt mellan de här kulturerna så
> finns inte mycket spänning i handlingen.
  Man kanske skulle ha gjort en helt annan typ av film?
  Jag tycker att "Star Trek" för det mesta faktiskt är bättre i detta avseende,
utan att demonisera människan eller utvecklingen. Där är Federationen faktiskt
snäll och Enterprise far runt för att i huvudsak lösa problem. Det finns ganska
mycket intressanta historier som kan berättas mot ett sådant scenario också.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /