[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Dec 2013 22:10:32 +0100

Pia:

  Nej! Nix. Inte alls! Du pratar om hur det var för 150 år sedan under
kolonialismen, som var en mycket olycklig period (och jag tror du håller med!).
Idag är vår tankevärld sådan att det jag beskriver mycket sannolikt är vad som
skulle hända i ett scenario som det i "Avatar". Man skulle förhandla, få
koncession för råvarorna, ge saker i utbyte.
  Cameron försöker demonisera den moderna, liberala världen genom att behäfta
den med gamla, inaktuella värderingar.

  Men faktum är att holländarna köpte Manhattan för en stor påse glaspärlor
(eller något i den stilen). Så nog skedde förhandlingar. (Manhattan är idag
mycket värdefull, men då var det bara en ö bland alla andra.) Svenskarna som
kom till Nya Sverige förhandlade också och fick områden av urbefolkningen -
faktum är att de lär ha haft ganska bra förhållanden till indianerna. De stora
bedrägerierna osv kom senare.
  Men jag håller med om att det skedde många "dåliga deals" och rena övergrepp
i kolonialismens hsitoria. Inget snack! Men det är gammal historia och inget vi
kan ändra på nu. Jag är generellt emot att försöka göra senare generationer
"ansvariga" för tidigares dumheter. Det går emot min rättskänsla, att göra
människor som är helt oskyldiga ansvariga för dumheter folk flera generationer
tidigare gjort. Det är orimligt med s k arvsynd.

  Ja, varför inte!

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /