[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Dec 2013 11:09:05 +0000

Länken ska gå till en diskussion mellan författarna Lars Gustafsson och Philipp
Meyer.Jag råkade hamna mitt i den när jag zappade runt bland alla mina fem
kanaler och jagtycker Meyer har en del intressanta saker att säga.Han säger bl
a att vi vid det här laget borde erkänna att vi människor tydligen älskar
krigeftersom historien så tydligt visar att vi/mänskligheten ägnat sig så
mycket åt detta.Om och om igen.Man verkar inte lära sig särskilt mycket av
historien (kriget som skulle göra slut på alla krigvar ju Första världskriget -
en del historiker menar förstås att man kan påstå att första och
andravärldskriget egentligen var ETT krig med en paus mellan 1918 och 1939. Men
krigen fortsätter juäven idag och genom historien har människor blivit allt
skickligare på att ta död på varandra och i allt störreomfattning. Tekniska
framsteg är ju, som alla vet, inte enbart av godo. När man byter handyxa mot
giljotin och gammaldags bomber mot atombomber t ex.Å andra sidan om man nu
älskar krig så borde man ju tycka att det är jättebra uppfinningar....

http://urplay.se/Produkter/179391-UR-Samtiden-Stockholm-Literature-Forsta-datiden-for-att-hanga-med-i-samtiden

En annan tanke: Om man nu inte ska lasta de som lever idag för vad deras
förfäder gjort, kanske det snartär dags att sluta prata om nazisternas
utrotningsläger också? De flesta som var verksamma där borde varadöda vid det
här laget.