[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Dec 2013 09:19:09 +0100

Robert A:
> Jag tror att du kanske inte riktigt förstår det egentliga budskapet. Grejen
> är väl snarast att de har sin egen värld, sin egen
> kultur, osv, osv... Människan inkräktar i deras värld och kör över dem
> totalt. Människan förstår inte deras kultur, deras speciella
> seder, osv, osv, och de vill egentligen inte förstå. De vill bara stjäla
> deras resurser och utnyttja dem. Det är det som de vänder
> sig emot, inte tekniken i sig. Så upplever jag det i varje fall. Tycker inte
> filmen är teknikfientlig.

Jag undrar om inte du missförstått budskapet! Det handlar naturligtvis inte om
ETs, utan det är ett budskap om vår värld. Det var därför jag nämnde det här om
t ex en indianstam i Amazonas, där livet är eländigt (trots naivt
romantiserande dokumentärfilmer som gjorts). De må ha sin kultur, men det är en
kultur av elände, en kultur som inte förmår att skapa ett bra liv.
  Då är det bra om mer utvecklad kultur kan föras in, så primitiva folkslag kan
få ett bättre liv. Ordentliga hus, utbildning, sjukvård osv. (Som exempelvis
blivit fallet med samerna i Sverige. som fått del av alla fördelar i det
allmänna svenska samhället.)
  Ang resurser nämnde jag åter samerna, och jag menar att nog finns det plats i
Norrland för både gruvdrift och rennäring. Gruvor torde inte ta upp mer än
enstaka promillen av Norrlands yta. Det här om att "bara stjäla deras resurser"
var det som gällde under de stora kolonialimperiernas tid för 100-150 år sedan.
Det är inte en relevant diskussion idag.
  Det romantiseras för mycket om s k naturfolk. Det finns inget egenvärde i att
en primitiv stam skall "lämnas orörd" om det betyder att människorna då tvinags
fortsätta utsättas för lidande (sjukdomar, korta liv, olika umbäranden).
  Camerons syfte verkar vara att romantisera om naturfolk (mycket datorgrafiskt
förföriskt osv). En realistisk bild hade varit:
  1. Människan landar på navi-planeten och ser att det finns resurs X.
  2. Man snackar med navi och förhandlar fram en koncession om att få bryta X.
  3. I utbyte får invånarna en viss procent av värdet, och människorna hjälper
dem att bygga sjukhus, bättre hus om de vill ha det, starta skolor, osv.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /