[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 7 Dec 2013 18:07:46 +0100

Den 7 december 2013 17:19 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Du försöker anföra någon sorts historiedeterminism eller någon sorts
> oundviklighet.

Tvärtom, det är ju du som är inne på det spåret (allting blir alltid bättre
i utvecklingens namn, om än med lite bakslag då och då i form av
strömvirvlar i framåtskidandets flod).

  Vi lär oss och spelplanen förändras. Grundläggande faktorer för krig
> börjar smälta bort. På samma sätt som regionen Sverige eller Europa kan
> utvecklas mot mindre krigande kan hela världen utvecklas mot det. Methinks.

Nej, din utvecklingsoptimism är alltför fyrkantig, men jag känner igen den
från mig själv när jag var yngre. Jag håller fortfarande med om att det
finns ett korn av sanning i detta -- människan lär sig _smulor_ undan för
undan av historien. De kunskaper och insikter som vi en gång fått kan
försvinna till stor del men aldrig helt, så länge mänskligheten sysslar med
något slags dokumentation, med antiken som bra exempel. Men vägen framåt är
betydligt mer krokig och snårig och mer försedd med gigantiska fallgropar
än utvecklingsoptimisten i regel tror. Och ofta är det missbruk och
missuppfattningar av kunskaper och vetenskap som ställer till det. I en
verkligt förnuftig värld skulle vi inte behövt skapa några kärnvapen och
detonera dem över miljonstäder, bara för att de senaste 70 åren skrämma
mänskligheten till lydnad och till att inte använda fler kärnvapen. Detta
är inte någon "utveckling" att tala om.

>   Nja, bara blott senaste decenniet, pga 11:e september och Putins
> maktövertagande.
>

>  Ack! Mycket på en gång! Inte fanken "pissar jag på Muhammed". Rätten att
kritisera religion är inte "pissande" utan en del av förutsättningarna för
den moderna världen.

Tramspellar tror att pissande på Muhammed i form av att framställa honom
som pedofil och terrorist är detsamma som "religionskritik". Att en stor
del av dessa "religionskritiker" sedan medvetet provocerar fram våldsamma
demonstrationer genom att spela fundamentalistiska muslimska demagoger i
händerna, må vara hänt -- men det är inte heller särskilt "upplyst" eller
"förnuftigt" att arbeta aktivt med att skapa motsättningen, varesig man är
"religionskritiker" i samma lag som högerextremister eller muslimska
fundamentalister.