[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Dec 2013 17:19:03 +0100

Rickard:
> 70 år i Europa är ingen tidsperiod att tala om sett i världshistoriskt
> perspektiv. ...
människan
> är så funtad att hon bara lär sig temporärt av historien.

  Ang minskad mängd krig rörde den kommentaren.
  Du försöker anföra någon sorts historiedeterminism eller någon sorts
oundviklighet.
  Det tror jag inte på. Spelplan, pjäser, regler m m förändras av utvecklingen
(teknik, ekonomi, politisk utveckling, handel, globalisering, utbildning,
infospridning m m).
  Vi kan göra en jämförelse: under medeltiden var det vanligt med div
inbördeskrig i Sverige, faktiskt in till Gustaf Vasas tid och t o m senare. Men
vi har sedan länge i Sverige upphört att kriga med varandra! Fram till WWII var
det vanligt med krig i Europa - vilket upphört. (Undantaget
småkrig/konflikter.) Upphört.
  Vi lär oss och spelplanen förändras. Grundläggande faktorer för krig börjar
smälta bort. På samma sätt som regionen Sverige eller Europa kan utvecklas mot
mindre krigande kan hela världen utvecklas mot det. Methinks.

> Nu har spänningarna i världen ökat igen de sista decennierna
  Nja, bara blott senaste decenniet, pga 11:e september och Putins
maktövertagande. Men det är ingenting jämfört med Kalla kriget!

> Istället är bl.a. du en av dem som gaggar med om det inbillade hotet från
> den ocivilicerade muslimska världen, och som på något bisarrt sätt kommer
> att förstöra vår kära "yttrandefrihet" eftersom muslimer inte tycker om att
> fördomsfulla och skitarroganta västerlänningar kräver att kunna pissa på
> Muhammed genom att i karikatyrform framställa honom som terrorist och
> pedofil.
  Ack! Mycket på en gång! Inte fanken "pissar jag på Muhammed". Rätten att
kritisera religion är inte "pissande" utan en del av förutsättningarna för den
moderna världen. Så här är det, menar jag:
  1) Inte tusan finns på ens mellanlång sikt något "hot" från den muslimska
världen!
  2) Vad vi istället ser är att religion av fullt naturliga skäl (utbildning,
ökad rationalism etc) kontinuerligt tappar. Det har skett i stor skala i
"väst", som utvecklingsmässigt ligger litet före. Det sker också i denmuslimska
världen.
  3) Vi behöver alltså inte vara rädda för den muslimska världen. Vi kan luta
oss tillbaka i länstolen och se utvecklingen an med tillförsikt. (Det handlar
inte om historiedeterminism utan om, skall vi säga, "rationalitetsdeterminism".
När mängden rationalitet ökar måste mängden irrationalitet som religion minska.)
  (3b) George W Bushs agerande med två krig, varav ett folkrättsligt illegalt,
saknade en del hästhållning i stallarna.)
  4) Debattmässig, konstnärlig eller andra kritiska yttranden mot religion, som
t ex framställningar av Muhammed är *en del av processen för rationalitet*. Det
ingår i det som gör att religion fortsätter att tappa inflytande.
  (4b) Lars Vilks är ingen fradgetuggande muslimhatare. Jag har träffat honom.
Skrev rapport på SKRIVA om mötet på Medborgarhuset i Sthlm där han var mycket
välkommen gäst hos föreningen för ateistiska muslimer. Vilks är
religionskritiker.)
  5) Rätten att kritisera religion (vilket religiösa iofs kallar "hädelse")
ingår i yttrandefriheten och skall försvaras. Och det är en del av processen
mot minskad irrationalitet i världen.
  6) SD som hysteriskt vevar om "hotet från muslimer" är korkade i hela
huvudet. Knivarna i kökslådan saknas (den är istället fylld med järnrör som de
kan vifta med).

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /