[SKRIVA] Re: Avatar...och samerna

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 8 Dec 2013 17:39:08 +0100

Den 8 december 2013 17:10 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Tja, läsarna av tråden får väl fundera på om de tycker att det du eller
> jag säger låter rimligast.

Om läsarna av tråden låter sig luras av falska argument och manipulationer,
så är dessa läsare inte särskilt mycket värda. Tio nördistiska virrhjärnor
och korkskallar är inte mer intelligenta än en nördistisk virrhjärna och
korkskalle; och när de börjar samarbeta blir de till och med dummare än den
enskilde -- eftersom de bara lär förvirra och virra ihop det för varandra.

>   Men det vore fortfarande intressant att se en längre redovisning av din
> historie- och utvecklingssyn!

Det kommer nog, vad det lider. Men det är inte konstigare än att jag
fortfarande håller förnuft, empiri, logik, matematik, vetenskap och teknik
som det absolut viktigaste mänskligheten har upptäckt, men i andra
vågskålen ligger mänsklighetens småaktighet, xenofobi, girighet, hat,
ohederlighet, missriktade stolthet o.s.v. Jag har blivit betydligt mindre
optimistisk om mänsklighetens förmågor de sista 10-20 åren, och jag har
till och med förstått att det som kallas "kärlek" hos människor inte är
något på förhand givet gott, utan också ofta är högst omoget, outvecklat
och missriktat. Några av de mest älskade personerna i världshistorien var
Hitler och Mao.