Re: Test på NGC891

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 16 Oct 2010 19:03:49 +0200

Hej Jens
Stjernerne i Trapetzet ligger jo omkring 5.og 7., så det kan
man vel ikke kalde imponerende?
Vi guider regelmæssigt på stjerner på omkring 10. med en
eksponeringstid på 0,2 sekund.
I forbindelse med optagelsen af NGC891 - har vi kørt med 0,5
sekunder på en mag. 10.7 stjerne. Filosofien er, at
lufturoen godt kan få guidestjernen til at flytte sig ret
hurtigt, og opererer man med en kort eksponeringstid, så kan
man sikkert komme ud for, at kikkerten får besked om at
flytte sig i den forkerte retning - og hvor hurtigt er den
lige i stand til at flytte sig?
Ved en længere eksponeringstid, vil man få en mere præcis
middelposition på guidestjernen - tror jeg.

mvh
Torben