Re: Test på NGC891

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 13 Oct 2010 17:50:21 +0200

Hej Mogens

Som det fremgår af optagelsen, så kan vores styring godt
finde ud af at tracke på guidestjernen. At der er noget om
snakken med resonansfrekvenser kan jeg bestemt ikke afvise.
Siden sidst er der flere parametre som har ændret sig. For
det første peger kikkerten et helt andet sted på himlen, og
for det andet er temperaturen lavere. Tubus kan fint bruges
som et termometer, for jo koldere det bliver jo kortere
bliver tubus :) - og denne sammentrækning har så
selvfølgelig indvirkning på fokuspunktet. Den lavere
temperatur har muligvis også en indvirkning på selve
drevet - dvs. motor, tandremme, tandremshjul, snekkelejer,
snekke, snekkehjul og måske også kugleleje og konisk
rulleleje på R.A. akslen?
Man kunne selvfølgelig prøve at lave nogle forsøg med
forskellige guidingfrekvenser for at se, om nogle er værre
end andre. Man skal dog lige være opmærksom på, at
buesekunderne bliver smallere jo nærmere man kommer
himmelpolen, så en 1 buesekunds variation på R.A. ved 80
grader nord er ikke det samme som ved 0 grader. Derfor skal
guidehastigheden øges i takt med at man bevæger sig mod
himmelpolen, da lufturoen ikke underkaster sig den
almindeligt anerkendte himmelmekanik.
Mht. den nævnte aggressivitet, så må guideprogrammet
indrette sig efter den valgte guidehastighed, og derfor vil
jeg tro, at aggressiviteten udelukkende angår den tid, som
guideprogrammet aktiverer enten højere eller lavere
hastighed. Som du er inde på er funktionen indført for at
kompensere for en vis træghed i mekanikken. Hvis det
forholder sig som nævnt, begynder det at give mening, for i
kalibreringsfasen måler programmet blot, hvor hurtigt
stjernen bevæger sig, når hastigheden sættes enten op eller
ned. I denne fase måler programmet nok ikke mekanikkens
træghed.
Jeg tror, at Mel Bartels styringen fint kan følge med - den
larmer bare lidt mere end den du har :)
Da der er tale om et stacket billede, og da de enkelte
frames er en smule forskudt fra hinanden har vi måske opnået
en lidt bedre opløsning?

mvh
Torben