Re: Test på NGC891

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 16 Oct 2010 10:05:22 +0200

Hej

Tak for jeres kommentarer. Vi er også rimelig godt tilfredse
med optagelsen. Ser man nærmere efter, så viser det sig, at
at sjernerne nede i venstre hjørne er en smule langtrukne.
Forklaringen på dette er, at optikken ikke er linet helt
perfekt op - det er meget vanskelig at justere optikken helt
præcist.

Jens Jacobsen nævnede på et tidspunkt, at laserkollimeringen
kun kan justeres på een måde - man kan ikke få strålen
tilbage, hvis den ikke rammer centrum af hovedspejlet.
Men det kan altså fint lade sig gøre at få strålen tilbage,
selvom den rammer et sted mellem centrum og kanten på
hovedspejlet.
Hvis man som udgangspunkt sørger for, at strålen via
justering af sekundærspejlet rammer centrum af hovedspejlet,
så skulle der være en større chance for at optikken justeres
korrekt, når man efterfølgende justerer hovedspejlet, så
strålen kastes tilbage til sit udgangspunkt.