[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Sep 2011 00:13:53 +0200

From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
> Ja, men varifrån får du motsättningen mellan hänsynsfull ärlighet och
> social kompetens? Det verkar som om du har hakat upp dig på själva
> ordet och laddat det med saker som inte hör hemma där...
  Det är sant att jag ser skeptiskt på begreppet "social kompetens". What else
is new?
  Med det du iaf tidigare kallade "brutal ärlighet" syns iaf mig begrepp som
hävdar brutalitet vara inkompatibelt med respekt.

> Knappast. Man blir inte populär genom att vara otrevlig.
  Man kan bli väldigt populär genom att leda en mobb!

> vägrar att säga något om mående, vilja eller behov, utan föredrar att hålla
> det för sig själv.
> Avlyssnas? :) Du får det att låta som om man spionerar på varandra.
  Men kan man inte se det som en form av "spioneri" om någon (som utmålas som
"socialt kompetent" dessutom) försöker tränga sig på och mot någons vilja ta
reda på mående, vilja och behov?

> Nej, det är just det som är en del av social kompetens, vill jag påstå
> -- att avläsa det som inte är uppenbart. Läsa mellan raderna
  Och förmodligen dra fel, ytliga slutsatser, och lägga sig i saker som inte
angår denne?

> Lämna dem ifred om det är det de vill. Samtidigt är ju inte social
> kompetens en mirakelkur som tar bort alla hinder och svårigheter i
> mänsklig kommunikation. Men det är nog lättare med än utan!
  Jag tror att människans värld blir lättare utan luddiga buzzwords som "social
kompetens"!

> Men det är ju det jag säger. Det är inte verktyget i sig som är ont
> eller gott, utan hur vi använder det.
  Men vad gäller buzzword-verktyget "social kompetens" är det en oformlig klump
med oklara konturer och kanske inte alls mycket till "verktyg".

> Det var ju precis det jag skrev i mitt förra mail att människor skulle
> lära sig...
  Visst, men det skall vara undantagsfall, plan B. Plan A och huvudregel är att
det är bäst att slippa utsättas för manipulation till att börja med.

> Ja, för Hallands floder har man ju så stor nytta av att kunna.
  Det kan vara mycket nyttigare att kunna Hallands floder än att slösa tid på
ett luddigt buzzword-begrepp. Hallands floder finns i alla fall och är
konkreta, och någon dag kanske man hamnar i Halland och är vilse ovh vill veta
var man är, och så kommer man till en flod med namnet på en skylt.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)