[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Sep 2011 13:32:12 +0000

> Date: Wed, 28 Sep 2011 15:08:22 +0200
> Subject: [SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.
> From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx

> 100% sant, men social kompetens lär man sig på många olika vis och det
> sociala livet utanför skolan är oerhört viktigt. Ett visst ansvar har även
> föräldrarna. Det är faktiskt inte skolans sak att lära barn hur man umgås
> med andra människor. Lite får föräldrarna faktiskt bidra med i frågan om
> uppfostran. Skolan ska utbilda, inte uppfostra.

Hm, skrev inte Ahrvid att utbildning även har ett uppfostrande syfte? ?
Social kompetens har föreslagits som skolämne. Utmärkt idé tycker jag. Umgänge
privat
och att lära sig umgås i skola och senare på arbetsplatser skiljer sig en smula
åt.
Och en del föräldrar har inte speciellt bra social kompetens själva.

 Att infinna sig på en intervju torde man bäst tränas till genom
> att man tvingas infinna sig i tid till lektionerna till skolan.

Det handlar inte om att lära sig passa tider utan att VÅGA skaffa de här
intervjutiderna.

> Du får gärna skriva med viss tydlighet vad du egentligen förespråkar om det
> ska vara någon idé att fortsätta diskutera med dig.
>
> /Anna

Under min skoltid införde man en kompromiss mellan att avskaffa betyg och att
ha dem kvar.
Det fungerade inget vidare. Som jag redan nämnt var vi många som saknade
betygen de år
vi inte fick några.
Det torde väl stå klart att jag förespråkar att skolelever får öva sig mer på
att tala än att vara tysta.
De borde förberedas för verkligheten utanför skolvärlden istället för tvärtom.
/pia