[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 27 Sep 2011 13:34:18 +0200

Den 27 september 2011 12:21 skrev pia lindestrand <
pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:

> att
>

> Om man förutsätter att höga betyg innebär att man  har högre kunskap.
> Vilket det inte gör.

Uhm... vad exakt tror du att betygen mäter om inte kunskap? Utseende?
Skostorlek? Betygen ska ange vilken kunskapsnivå eleven har uppnått.

> Diskussionerna om att helt ta bort betyg berodde på att
> elever för att få bra betyg tillägnade sig en ytlig kunskap som de sedan
> glömde bort.

...och idén avfärdades för att vem som helst förstår att om man inte
betygssätter eleverna så lär de sig betydligt mindre. Kunskap som man kanske
glömmer bort och kanske får nytta av är bättre än ingen kunskap alls.

> Ta fram ett prov du gjorde i högstadiet  t ex täck för svaren och prova hur
> mycket du
> minns.

Jag gjorde ofta denna övning när jag vikarierade. Jag mindes faktiskt
väldigt mycket, särskilt inom språk och matematik. Geografi var också
enkelt. Fysiken kom tillbaka snabbt. Det enda som var knepigt var kemin. Det
jag inte kunde på högstadienivå tog inte många minuter att läsa in sig på
igen. Har man en gång lärt sig någonting så har man det ofta i
"reservminnet" och kan lätt ta fram det. Jag kanske inte tänker på
syra-i-vatten-reaktioner och pythagoras sats i vardagen, men skulle jag
behöva använda denna kunskap så skulle jag LÄTT kunna återuppliva den igen.
Mycket lätt, tack vare att jag har den någonstans i bakhuvudet.

> Att få lärare att tro att man kan mer än man gör är inte svårt, lärare är
> bara
> människor och de sätter högre betyg på elever de gillar.

Uppenbarligen har du Icke Godkänd insikt i skolvärlden. Visst, det finns
vissa idioter till inkompetenta lärarjävlar som sätter betyg efter smak
(t.ex. hade vi en tyskalärare som satte ett snäpp högre betyg på alla tjejer
- det enda sättet att få MVG av honom var genom att skaffa bröst), men dessa
lärare tillhör en extrem minoritet. De flesta lärare är faktiskt nog så
seriösa och betygssätter kunskap, inte byststorlek. Dina fördomar förgiftar
diskussionen - det är svårt att ta någon på allvar som tror att lärare i
allmänhet skiter i elevernas kunskaper när de betygssätter. Och, ja, jag har
faktiskt betygssatt på högstadiet så jag har viss insikt i betygsprocessen.

> Mina döttrar ansträngde sig MYCKET MER än vad de behövde, lärarna brukade
> klaga på att de skrev för långa uppsatser och utredningar t ex. Det handlar
> om
> inre motivation och den kan inte framkallas enbart genom yttre krav.

Nej, men yttre krav är en stor och viktig del i det hela. Du måste också
försöka inse att även om just dina döttrar alltid skrev längre uppsatser än
de behövde, så gör inte merparten av eleverna detta. Det vet man av
erfarenhet om man någonsin har jobbat i skolan. I varje klass finns det en
eller ett par elever som är jätteduktiga och alltid gör alla uppgifter och
alltid gör allting med råge, men för varje sådan elev går det tio som bara
gör det som krävs och ingenting mer. Inre motivation är ett komplement till
yttre krav - de allra flesta barn behöver båda delarna. Utan krav presterar
man sämre. Utan motivation presterar man också sämre. De båda är komplement.

> av
> Klarar
> fel
> >
> Som vanligt väljer du att missuppfatta. (just det jag är ju obegriplig)Jag
> syftar
> inte på när "bråkiga" elever får enstaka tillsägelser för hur de beter sig.

Det var i så fall ett misstag från din sida, eftersom det var störande
elever som diskuterades.

> Det handlar om
> lärare som systematiskt mobbar och trycker ner elever.

Ja, och vad vill du säga med detta? Du påstår att det finns lärare som
knäcker elever, men vart vill du komma med det påståendet?!? Det går inte
att förstå dig, Pia, när du bara slänger ur dig påståenden utan att utveckla
hur det hänger ihop med resten av debatten. Hur menar du att dessa
mobbar-lärare hänger ihop med diskussionen om kunskapsnivån och
betygssättningen? Blir idiot-lärarna färre för att man gör om
betygssystemet, är det vad du försöker säga på extrema omvägar?

> Och jag anser att elever borde öva mer på att tala och uttrycka sig inför
> andra MER
> i skolan för det är en färdighet ALLA har nytta av  ute i yrkeslivet osv.

Det är en bra färdighet. Ingen som ALLA har nytta av, men definitivt är det
MÅNGA som har nytta av detta. Jag ser t.ex. inget stort behov för en
snickare eller mekaniker att kunna ställa sig upp och hålla presentationer
inför 30 åhörare.

Dessutom måste man tänka på att för varje elev som ställer sig upp och
pratar så har du 30 andra som måste sitta och lyssna. För att dina önskemål
här ska fungera så måste man ha pli på klassen. Det finns ingenting som
undergräver elevers självförtroende i samband med presentationer så
effektivt som att ställa sig upp inför en klass som inte lyssnar och inte är
intresserade. För många presentationer gör att eleverna tappar intresset.
Därtill måste du tänka på att eleverna som lyssnar troligen inte lär sig
särskilt mycket på presentationerna. 12-åriga elever är sällan några lysande
pedagoger. Att lära sig att prata inför folk är viktigt, men det är ett
väldigt tidsödande och ineffektivt sätt att hålla lektioner på om man ser
till kunskapsinnehållet. 30 elever som håller presentationer á 20 minuter
vardera, det är 10 undervisningstimmar som man hade kunnat lägga på
någonting som ger eleverna mer kunskap på mer effektiva vis. Använder man
verkligen elevernas tid på ett värdeskapande sätt om man använder 10
lektionstimmar av deras tid på att låta dem agera publik? Jag lovar dig,
12-åringar är INTE lika bra som lärare på att undervisa 12-åringar. För
mycket tid som läggs på muntliga presentationer stjäl tid som klassen hade
kunnat ägna åt att lära sig saker.

/Anna