[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Sep 2011 20:01:00 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> var detta jag försökte skicka om Skugge och poserande författare.
Bra att du återpostade, så man kan ge synpunkter. (Ja, urpostningen såg ut som
skräptecken, men jag tror inte det var ditt fel utan något tillfälligt fel på
vägen.)

> Linda Skugge själv är väl om någon en posör av stora mått. Hon hade ju turen
> att råka bli
> rikstyckare på en avlandets största kvällstidningar redan som tonåring. Först
> var hon
> hårdsminkad småpunkig provokatör sedan växte hon (enligt sig själv)upp och
> blev mer
> moderat än moderaterna. ärkekonservativ
Blir man "ärkekonservativ" om man tror på individen och att människor skall ha
frihet att sköta sig själva? (Konservatism är faktiskt något annat.)
Jag har träffat Linda Skugge, på någon förlagsgrej. Jag är osäker på hennes
stilistiska förmåga (krönikor jag läst av henne har varit direkta stilblommor,
dvs usel stilistik, ogrammatiskt etc) men däremot verkar hon ha tåga, t ex
genom det här med att starka PoD-tjänsten Vulkan.

> [...]
> med allt sitt bombastiska självberöm, NU tycker jag att Ranelidär en utmärkt
> performer
> hans babblande hade helt klart underhållningsvärde. ... Och nu är jag nyfiken
> på om
> Ranelid kan skriva också ;)Reklam funkar på mig, jag blir nyfiken.
> Ranelid talar för sin vara, han upplyser om att han finns, att han är en
> författare
> också och att det finns ett 30-tal böcker man kan läsa.Skulle hans texter nå
> ut i lika
> hög grad om han inte arbetade för det på det här sättet?
Problemet är att när Ranelid bökar med sina verbala armbågar och försöker ta
maximalt med plats (posera, om man så vill) undanskuffar han andra författare
som får mindre plats. Den litterära marknaden är av ungefär konstant storlek
(en storlek som ändras blott långsamt) och tar någon mer plats får någon annan
mindre plats.
Det må så vara. Författare får väl konkurrera om scenen med alla medel de kan.
Ett problem är att den litteratursyn och attityd Ranelid står för är något jag
finner tråkig, överskattad, det gamla etablissemangets självgoda
"fin"-litteratur. Det Ranelid representerar och stjäl plats från andra för är
något jag finner dåligt.
Det är synd att Ranelid med snacksalighet och ytliga poesiformuleringar kan sno
plats från andra författare, som vore mer uppskattade av läsarna om de finge
chansen. Han blir som en propp som står i vägen på en bokscen vilken som sagt
har (ungefär) konstant storlek.
Fast man kan inte kritisera Ranelid enbart för att han står och orerar om sin
egen förträfflighet, ty det är väl naturligt för envar som vill sälja en
produkt. Men det finns nog visst fog för kritik mot att han framstår som
väldigt *överdrivet* självupptagen. Det finns något tvivelaktigt i överdrivet
självhävdande - ty det sker på andras bekostnad.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)