[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Sep 2011 20:34:35 +0000

Stämmer att det varit ett modeuttryck. Wikipedia förklarar det så här:Social
kompetens handlar om en individs förmåga (kompetens) att samspela med andra
individer, företrädesvis med andra personer. Att fungera väl i olika sociala
situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka
med andra individer på ett sätt som dels innebär att man fortsätter
upprätthålla en god kommunikation med andra, dels inte inskränker den egna
särarten eller värdegrunden.
Det låter genast mera positivt ju. Förmåga att samarbeta OCH fortsätta (våga)
vara sig själv.En blyg och rädd människa kompromissar istället hela tiden med
sina egna värderingar eller ger upp dem helt.Mobbkollektivet, ledd av de
populära, trampar sönder den individuella friheten kan man säga.