[SKRIVA] Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Sep 2011 17:26:34 +0000

var detta jag försökte skicka om Skugge och poserande författare:Linda Skugge
själv är väl om någon en posör av stora mått. Hon hade ju turen att råka bli
rikstyckare på en avlandets största kvällstidningar redan som tonåring. Först
var hon hårdsminkad småpunkig provokatör sedan växte hon (enligt sig själv)upp
och blev mer moderat än moderaterna. ärkekonservativ, skrev saker som att
ungdomar borde sitta stilla och vara tysta i skolan.Tja, det är kanske lättare
idag när de flesta kan gå hem och avreagera sig på sin blogg, facebook och allt
vad det heter.och apropå bloggar om böcker hörde jag just idag på radion att
vill en bokbloggare märkas i den uppsjö av bloggare som nu finnsbör de utmärka
sig på något sätt med ett originellt namn (tänk bokhora t ex) och att
kommentera flitigt på andra bloggar. Posera lite kan man kanskesäga om man
vill. Och att vara provokativ posör på nätet är ju så mycket enklare än att
vara det IRL. linda Skugge sa i en intervju närhon slutade med krönikorna att
hon inte stod för allt hon skrivit i tidningen. egentligen. En del var bara för
att provocera./pia
Slår mig nu :) att det lika gärna kan bli ännu mera poserande nu när det blivit
lättare att få ut texter till allmänhetens beskådan.För att sticka ut och bli
läst av fler än de närmaste sörjande kanske man måste hitta på något ännu mer
utflippat sätt att görareklam för sig själv och sin produkt. jag kan mycket väl
tänka mig att förhoppningsfulla skribenter kommer att länka Utubeklipp påsig
själva till sina texter. Görs förmodligen redan förresten.
Nu måste jag skryta lite, igår fredag var jag på Bokmässan för första gången
ever. Bokmassa som det heter på nätadressen stämmerprecis det var massa böcker
såklart, folkmassor som vällde fram och jag blev så stressad såklart att första
seminariet jag råkade seatt jag skulle hinna gå på var Björn Ranelid, posör nr
1 i författarvärlden i Sverige. Ena dottern tror hon gillar hans poetiska
svada-På vägen dit till rummet där Ranelid skulle tala , köpte jag en 10 kr
pocket av nämnde författare (eg. letade jag efter patient 67 bokensom Shutter
Island filmen bygger på. Jag glömmer jämt vilken siffra 37 eller 67)men jag
tänkte dottern kunde få den som present signerad oxå kanske.IVf nu har jag
ändrat mig om Ranelid som jag tyckte var lite fånig förut med allt sitt
bombastiska självberöm, NU tycker jag att Ranelidär en utmärkt performer , hans
babblande hade helt klart underhållningsvärde. Han framträdde utan manuskript
vilket han själv påpekade såklart. Han var själv  på scenen och hade bra
publikkontakt, gick runt bland stolsraderna -- de andra författarna jag hann
med att lyssna  och titta påsatt stilla på scenen med en intervjuare eller
moderator. Och nu är jag nyfiken på om Ranelid kan skriva också ;)Reklam funkar
på mig, jag blir nyfiken.Ranelid talar för sin vara, han upplyser om att han
finns, att han är en författare också och att det finns ett 30-tal böcker man
kan läsa.Skulle hans texter nå ut i lika hög grad om han inte arbetade för det
på det här sättet? Framför allt skulle han själv få den inkomsthan antagligen
har idag från sitt skrivande om han inte exempelvis flaxade runt i media
ibland? Han gör samhällsinformation om sig själv kan man säga.Tyvärr(?) tycks
det vara denna sorts författare som efterlyses från de stora förlagens sida.
Författare som även kan bli "bra tv".Visst idag kan "alla" nå ut med sina
texter på nätet men om man inte kommer att tjäna någonting på att skriva kommer
man till slut inte ha tid att skriva alls.