[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Sep 2011 10:21:36 +0000

> Att vi är olika ändrar inte på det faktum att det är en generell trend att
> ju lägre krav man ställer, desto mindre presterar vi. Om det hade ställts
> lite högre krav för att få MVG så hade dina döttrar högst troligen kämpat
> lite till och gått ur skolan med mer kunskap

Om man förutsätter att höga betyg innebär att man  har högre kunskap.
Vilket det inte gör. Diskussionerna om att helt ta bort betyg berodde på att
elever för att få bra betyg tillägnade sig en ytlig kunskap som de sedan glömde
bort.
Ta fram ett prov du gjorde i högstadiet  t ex täck för svaren och prova hur
mycket du
minns.
Att få lärare att tro att man kan mer än man gör är inte svårt, lärare är bara
människor och de sätter högre betyg på elever de gillar.
Mina döttrar ansträngde sig MYCKET MER än vad de behövde, lärarna brukade
klaga på att de skrev för långa uppsatser och utredningar t ex. Det handlar om
inre motivation och den kan inte framkallas enbart genom yttre krav.

> Ett tämligen grundlöst, meningslöst och orelaterat påstående. Vad vill du
> säga med detta? Att man inte borde agera mot elever som stör lektionerna, av
> rädsla för att någon ska må dåligt av att bli tillsagd? Ägnar man sig åt
> sådant DALTANDE så är det inte konstigt om eleverna blir lättknäckta. Klarar
> elever inte av att ta en åtsägelse när han missköter sig så är det något fel
> på eleven, inte på läraren.

Som vanligt väljer du att missuppfatta. (just det jag är ju obegriplig)Jag
syftar
inte på när "bråkiga" elever får enstaka tillsägelser för hur de beter sig. Det
handlar om
lärare som systematiskt mobbar och trycker ner elever.
Och jag anser att elever borde öva mer på att tala och uttrycka sig inför andra
MER
i skolan för det är en färdighet ALLA har nytta av  ute i yrkeslivet osv.
Öva i ordnade former märk väl. Inget sk flum.