[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Sep 2011 22:59:09 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Stämmer att det varit ett modeuttryck. Wikipedia förklarar det så här:Social
> kompetens
> handlar om en individs förmåga (kompetens) att samspela med andra individer,
> företrädesvis
> med andra personer. Att fungera väl i olika sociala situationer och olika
> sociala grupper handlar om
> att i balans kunna samverka med andra individer på ett sätt som dels innebär
> att man
> fortsätter upprätthålla en god kommunikation med andra, dels inte inskränker
> den egna
> [...]
För mig syns Wikipedia brista i encyclopedisk kompetens... Vilket snömos! En
samling klyschor.
Beakta: "...samspela med andra individer, företrädesvis med andra personer."
Vilken individ är inte person? "Företrädesvis" (men alltså inte alltid) skall
man "samspela" med människor, men då det företrädesvisa inte gäller kanske man
skall göra det med lyktstolpar, brödrostar eller en stor sten.
Jag menar dessutom att "kompetens" är ett luddigt begrepp och det är inte
ekvivalent med "förmåga". En församling kan t ex vara "beslutskompetent" vilket
betyder att den samlats på sådant sätt och i sådant antal (t ex enligt stadgar)
att den har formell rätt att fatta beslut. Men det betyder inte att
församlingen har förmåga att fatta beslut.
Jag är f ö inte säker på att den "blyga" kompromissar med sina värderingar.
Snarare håller han/hon dem för sig själv och skyddar dem därmed.
Håller med om att mobbar, kanske ledd av den "socialt kompetente" klassens
populäraste, tampar på individens frihet.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)