[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Sep 2011 20:02:45 +0200

Den 25 september 2011 19:41 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> Alexander S refererar:
> "There are no rankings /i Finland/, no comparisons or competition between
> students"
> Det är inte sant. Finska skolor använder betyg, förmodligen mer än svenska,
> vilket ju faktiskt utgör rankings, comparisons, competition. Sv Wikipedias
> artikel på ämnet "betyg" säger:
> "I Finland används i grundskolan och gymnasiet en sjugradig skala 4-10, där 4
> är underkänt. Vid yrkesskolor används bedömningsskalan 0-3 (där 0 är
> underkänt), liksom vid högskolor och universitet, medan yrkeshögskolorna
> [...]

Hm. Det är ju ett ganska graverande fel i en så pass seriös och
omfattande artikel. Hur kan det komma sig att en professionell
journalist som skriver för något så ansett som The Smithsonian inte
ens bryr sig om eller klarar att undersöka  något så enkelt och
grundläggande, och att utgivaren dessutom släpper igenom det utan
granskning? Mitt förtroende för journalisters och publikationers
folkbildande intention och förmåga sjunker för var dag.

/A