[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Sep 2011 22:38:35 +0200

From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
> Var det inte du som tyckte att människan skulle få vara som hon är?
  Kan inte påminna mig att jag föreslagit att människan bör vara *hur som
helst*!

> Lycka till med att få människor att värdera brutal ärlighet över
> subtil manipulation!
  Det förefaller mig vara inkompatibelt med begreppet "respekt".

> Att lära sig social kompetens, hur vagt det än må
> vara, är ju också att lära sig förmedla de där egenskaperna som kanske
> inte kommer fram annars.
  Tja, frågan är om en person skulle ha skyldighet att "förmedla egenskaper",
dvs att projicera sig själv ut över omgivningen. Det kan vara rätt skönt med
den som håller "förmedlandet av egenskaper" för sig själv. Men jag antar att
det inte är "social kompetens"...

> Man kan även se det som ett försvar mot just
> manipulation att vara skicklig i det sociala spelet.
  Varför skulle man behöva ägna sig åt motmanipulation? Det är bättre att
slippa utsättas för manipulation till att börja med.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)