[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 29 Sep 2011 22:58:47 +0200

Den 29 september 2011 22:38 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

>  Det förefaller mig vara inkompatibelt med begreppet "respekt".

Paradoxalt nog tror jag det är precis tvärtom. Goda relationer tål
inte alltför mycket ärlighet, och respekt betyder väldigt ofta "säg
inte vad du verkligen tycker om mig".

>  Tja, frågan är om en person skulle ha skyldighet att "förmedla egenskaper",
> dvs att projicera sig själv ut över omgivningen. Det kan vara rätt skönt med
> den som håller "förmedlandet av egenskaper" för sig själv. Men jag antar att
> det inte är "social kompetens"...

Social kompetens är till exempel att veta när det är lämpligt att
framhäva sig själv och när det inte är det. Begreppet är för all del
lite luddigt, men inte så svårbegripligt som du gör det nu. Åtminstone
inkluderar min uppfattning om social kompetens förmågan att lyssna och
känna av hur andra mår och vad de vill och behöver. Nästan motsatsen
till debatt, kan man säga.

>  Varför skulle man behöva ägna sig åt motmanipulation? Det är bättre att
> slippa utsättas för manipulation till att börja med.

För att människan är som hon är? Tycker du att man ska bannlysa
retorik också? Jag kan hålla med om att världen gärna fick se
annorlunda ut. Men lite realistisk måste man nog ändå vara. Det går
liksom inte att undvika att mänsklig interaktion inbegriper mängder av
mild manipulation, i alla fall med den lösa definition du verkar
använda. Vi kan förvisso förkasta manipulation, men inte samtidigt
jämställa den med ett relativt harmlöst begrepp som social kompetens.
Det är att försöka äta kakan och ha den kvar. Du måste välja --
antingen är manipulation enbart de riktigt tunga bedrägerierna eller
så inbegriper den det vardagliga spelet mellan alla oss mer eller
mindre egennyttiga människor.

/A