[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 28 Sep 2011 15:08:22 +0200

Den 28 september 2011 13:24 skrev pia lindestrand <
pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:

> Utan ett visst mått av social kompetens KAN man INTE söka NÅGOT jobb.

100% sant, men social kompetens lär man sig på många olika vis och det
sociala livet utanför skolan är oerhört viktigt. Ett visst ansvar har även
föräldrarna. Det är faktiskt inte skolans sak att lära barn hur man umgås
med andra människor. Lite får föräldrarna faktiskt bidra med i frågan om
uppfostran. Skolan ska utbilda, inte uppfostra.

> Vilka kunskaper man än besitter i det tysta.
> Även snickare måste våga lyfta en telefonlur eller infinna sig personligen
> för att
> söka jobb.

Så det måste faktiskt ALLA kunna.
> Bara för att Anna Svensson inte har några problem med sociala kontakter så
> "försök förstå" att alla inte är som du.

Jag har full förståelse för att alla inte är som jag, och jag har också full
förståelse för att grundläggande social kompetens är någonting som man
främst lär sig utanför lektionstid, genom att interagera med andra
människor, och att föräldrarna bär ett stort ansvar här. Har man problem med
att lyfta en telefonlur så behöver man psykologisk hjälp eller
sjukgymnastik, beroende på anledningen till varför man inte klarar av
handlingen. Att infinna sig på en intervju torde man bäst tränas till genom
att man tvingas infinna sig i tid till lektionerna till skolan.

> Och betygen mäter naturligtvis bara vad eleven visar upp av sin kunskap.
> Lärare är inte synska och de har inte stenkoll på 30 olika individer.

De har oftast bättre koll än vad man tror.

> De ser vad elever presterar på proven och ibland på lektionerna.
> De ser inte allt. Betygen ger ofta inte en rättvisande bild av vilka
> kunskaper eleven besitter.

Om du nu tämligen grundlöst har fått för dig att betygen inte ger en
rättvisande bild, vad tycker du att man ska använda istället för att mäta
elevernas prestationer och hur ska man istället följa upp att de uppnår
kunskapsmålen?

> Och SURPRISE; jag är för betyg. Vi var många som saknade att
> få betyg de där åren vi inte fick det, som i andra klass.

Ja, det var en överraskning så som du argumenterar. Det finns ingen
konsekvens i att ena sekunden påstå att betygen inte kan mäta elevernas
prestationer på ett rättvisande sätt, påstå att lärarna inte kan ha koll på
30 elever, påstå att betygen inte mäter elevernas kunskaper... och i nästa
andetag påstå att du förespråkar betyg. Vad exakt är det du förespråkar?

Du får gärna skriva med viss tydlighet vad du egentligen förespråkar om det
ska vara någon idé att fortsätta diskutera med dig.

/Anna