[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Sep 2011 18:50:49 +0000

> Det är en generell trend, oavsett vad det handlar om, att ju lägre krav man
> ställer, desto mindre presterar vi.

> Är man inte tyst så hör man inte undervisningen. Det är tämligen
> grundläggande. barn är inte tysta av sig själva. Man måste säga till dem och
> störande beteende måste få konsekvenser. Snorungar tystnar inte bara för att
> man ber dem snällt. Väluppfostrade barn tystnar om man ber snällt. Tyvärr är
> allt färre barn väluppfostrade.
Alla lektioner går inte ut på att eleverna ska sitta och lyssna på
föreläsningar.Hört talas om diskussioner? Grupparbeten? Jag var ett tyst barn
och diskussionernapå högstadiet när man inte ens skulle räcka upp handen innan
man kom medinlägg var en pärs. Jag vågade inte säga något.

> Amen.
>
> /Anna

Det en del lärare sysslade med, Anna, var att knäcka elever psykiskt.