[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Sep 2011 17:44:55 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Hm, skrev inte Ahrvid att utbildning även har ett uppfostrande syfte?
  Men frågan är då vad man menar med uppfostring? Jag menar nog något i stil
med att dels ge basala kunskaper, dels forma en människa som är någorlunda
snäll och respekterar andra

> Social kompetens har föreslagits som skolämne. Utmärkt idé tycker jag.
  Jag är allergisk mot buzzwordet "kompetens" och i alla fall lätt skeptisk
till sammansättningen "social kompetens". "Kompetens" har blivit ett rätt
innehållslöst modeord som slängs ut hit och dit. Det skall satsas på
"kompetensutvecklning", men vad detta är syns oklart. Jag tycker att man kan
använda ord som "kunskaper" och "färdigheter" istället - det är konkret och
inte luddigt. "Kunskap" är att bära på info om något, "färdighet" är att kunna
använda infon och utföra saker, Men vad är "kompetens"?
  Uttrycket "social kompetens" ligger dessutom otäckt nära egenskaper som bäst
kan beskrivas som "social manipulationsförmåga" - och människan bör inte
manipuleras. Vi har nog alla bekantskap med sådant som "populäraste killen i
klassen", dvs den med "högst social kompetens". Men det är sällan den ärligaste
eller duktigaste eller snällaste. Den "sociala kompetensen" består av att på
vag grund manipulera omgivningen till att gilla personen ifråga! Den inbundne
kan däremot mycket väl vara den mest begåvade och ärligaste. "Social kompetens"
är inte sällan ytlig och handlar om att kunna tubba folk till att få med sig
dem.
  Begrepp som ärlighet, integritet och respekt är viktigare.

> Under min skoltid införde man en kompromiss mellan att avskaffa betyg och att
> ha dem kvar.
> Det fungerade inget vidare. Som jag redan nämnt var vi många som saknade
> betygen de år
> vi inte fick några.
> Det torde väl stå klart att jag förespråkar att skolelever får öva sig mer på
> att tala än att vara tysta.
> De borde förberedas för verkligheten utanför skolvärlden istället för tvärtom.
  Jag noterade att du var för betyg, och det är ju bra!
  Att förbereda för verkligheten utanför skolan är svårt, ty människor och
verkligheter är så enormt olika från fall till fall. Däremot kan man försöka
åstadkomma någorlunda hyggliga ungdomar som har ganska bra baskunskaper om
språk, visst hum om naturvetenskap och matematik (inkl de fyra räknesätten och
att räkna en del i huvudet), litet om historia och geografi, osv. De teoretiska
kunskaperna stärker ens förmåga att verka utanför skolan oavsett vad
verkligheten slänger på en.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)