[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Sep 2011 15:01:08 +0200

Den 25 september 2011 21:37 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> flummet. Förmodligen saknade de ocksåskolagan och en del försökte tillämpa
> fysisk bestraffning på ett något modifierat sätt<<
>   Något sådant känner jag inte igen ö h t.

> yngre människor med lite respekt och att ge god undervisning.<<
>  Det är inte vad jag talar om. Jag talar om att skolan måste ställa krav.

Det är en generell trend, oavsett vad det handlar om, att ju lägre krav man
ställer, desto mindre presterar vi. Om någon kräver av en grupp människor
att de ska springa 5 km, då stannar de flesta efter 5 km. Det är få som
kutar vidare ett varv till upp till 1 mil bara för att, särskilt inte om de
inte får några extrapoäng för detta. Man presterar ofta bara det som krävs,
även om man har kapacitet till mer. På motsvarande sätt fungerar det
intellektuellt. Ju lägre krav man ställer i skolan, desto mindre lär sig
eleverna. Räcker det med att kunna substantiv, adjektiv och verb så är det
få som sitter och lär sig hur adverb fungerar bara för att det är så skojigt
med grammatik. Räcker det med att kunna plus och minus så är det få som tar
tag i att lära sig själva division. Räcker det med att kunna slå in talen i
miniräknaren så är det få som lär sig teknikerna bakom och att verkligen
förstå siffrorna - då slutar det med tragiska fall där vuxna människor måste
slå 5+8 på sin mobil. Räcker det med att kunna Sveriges geografi för att få
högsta betyg, då ger 13-åringar blanka fan i var Kambodja ligger. Därför är
det så otroligt viktigt att man ställer höga krav i skolan. Bättre att man
ställer kraven högt, och så så får man leva med att alla inte når upp till
dem, än att man ställer får låga krav så att många inte får leva upp till
sin potential. Klarar man att springa en mil ska man inte uppmuntras att
stanna efter 5 km.

>  Det är bra om elever är tysta iaf under lektionerna, om de inte svarar på
> frågor.

Är man inte tyst så hör man inte undervisningen. Det är tämligen
grundläggande. barn är inte tysta av sig själva. Man måste säga till dem och
störande beteende måste få konsekvenser. Snorungar tystnar inte bara för att
man ber dem snällt. Väluppfostrade barn tystnar om man ber snällt. Tyvärr är
allt färre barn väluppfostrade.

> [...]
> kommer senare. (Jag noterar att den nyttiga förmågan att kunna huvudräkna
> tycks avta. Det finns folk som plockar fram miniräknaren om de vill veta
> svaret på 12 + 7. Pinsamt.)
>  Eller tag ett exempel från fysiken, där man kan använda denna
> mnemotekniska ramsa för stjärnors spektralklasser: "Oh be a fine girl, kiss
> me right now." Att rabbla ramsan ger förstås ingen förståelse, men det är
> väldigt bra att kunna den. Att rabbla fakta är ett mycket viktigt försteg
> till att senare kunna förstå dem, ty hur kan man förstå något utan att till

Man ska inte helt dissa "rabbla"-metoden. Ofta måste man lära sig visst
innehåll innan man är redo att förstå metoden, och då är rabblandet en bra
metod för att komma ihåg. I god undervisning så kompletterar man rabblandet
med förståelse längre fram. Multiplikationstabellen är ett bra exempel. En
8-åring kan lära sig att rabbla talen, men den djupare förståelsen för hur
matematiken hänger ihop kommer först senare. Rabbla eller inte rabbla är
lite av ett hönan och ägget-problem ibland. Både rabblande och djupare
metodförståelse behövs, men inte alltid i samma ordning.

> här två ytterligheterna, kadaverdisciplin och flummeri.<<
>   Jag förespråkar inte kadavdedisciplin. Bara att skolan ställer krav. För
> mig får elever gärna ha mössan på inomhus, bara de lär sig något.

Jag tror att det är få som förespråkar någon kadaverdisciplin. Däremot är
det något av ett faktum att den mer disciplinerade skolan examinerar
ungdomar som kan betydligt mer.

> kunskapsnivå osv utan att sätta vissa elever på plats.<<
>   Det kan vara nödvändigt att agera mot elever som stör lektionerna.

Amen.

/Anna