[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 27 Sep 2011 08:12:34 +0200

Den 26 september 2011 20:50 skrev pia lindestrand <
pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:

> man
> hur?Känner ni inte till att det finns betygsskalor i de svenska skolorna och
> attdet ställs olika krav för varje betyg? Min ene son var utomordentligt
> begåvad men ensmula lat och oorganiserad och därför nöjde han sig med G i
> snitt. Mina båda äldstadöttrar däremot kämpade för att få MVG i allt (vilket
> de också fick). Jag hade etta imatematik som inte intresserade mig och femma
> i svenska. Vi är olika.

Att vi är olika ändrar inte på det faktum att det är en generell trend att
ju lägre krav man ställer, desto mindre presterar vi. Om det hade ställts
lite högre krav för att få MVG så hade dina döttrar högst troligen kämpat
lite till och gått ur skolan med mer kunskap. Slackers är svårt att göra så
mycket åt, men om det hade krävts mer av din son för att hans kulle få sina
Gn så hade han också gjort lite mer, det kan jag lova. Ingenting i ditt
resonemang ovan säger emot mitt påstående. Kräver man mer för att få ett
betyg så kommer folk också att anstränga sig mer för att få det.

Ett exempel: när jag läste datorkunskap på gymnasiet så fick man automatiskt
VG om man gick på lektionerna. Gjorde man någonting så fick man MVG. En tjej
visade läraren att hon kunde måla lite olika former i Paint. MVG. Jag skrev
en liten lathund för DOS-kommandon. MVG. En kille gjorde en hemsideram som
länkade till Arkiv X officiella hemsida. MVG. Ingen behövde anstränga sig.
Vi var klara med våra MVG-arbeten på en lektion. Resten av tiden lekte vi
med ZMud, chattade eller spelade Warcraft 2. Hade läraren ställt krav på oss
om att vi behövde lära oss DOS-hantering, HTML-programmering och hur man
hittar saker på Internet, ja, då hade vi lärt oss mer. Lågt ställda krav
leder generellt till låga prestationer. Att vi är olika och har olika
ambitioner är inget argument mot detta. Hade det krävts mer av dina döttrar
för att de skulle få MVG så hade de ansträngt sig mer.

> på

> och
> att
> är
> Alla lektioner går inte ut på att eleverna ska sitta och lyssna på
> föreläsningar.Hört talas om diskussioner? Grupparbeten? Jag var ett tyst
> barn och diskussionernapå högstadiet när man inte ens skulle räcka upp
> handen innan man kom medinlägg var en pärs. Jag vågade inte säga något.

Självfallet har jag hört talas om grupparbeten och diskussioner. Jag jobbade
i skolan till och från i 7 år som lärarvikarie. Även grupparbeten kräver
dock att man lär sig att lyssna på varandra och på läraren. Diskussioner
fungerar dåligt om två i gruppen sitter och pratar om sina iPods. Nej,
skolan handlar inte bara om att vara tyst och lyssna på läraren, men man
måste lära sig att respektera varandra och att inte störa undervisningen.
Den som pratar om annat stör och stjäl arbetstid från sina kamrater, oavsett
om det gäller föreläsningar eller grupparbeten. Har du någonsin haft ett
grupparbete i en grupp med 4 personer där 2 satt och pratade om annat? Hur
bra fungerar dessa grupper? Barnen klarar inte alltid av att säga till
varandra och då är det lärarens jobb att gå in och styra upp. Barn klarar
inte alltid av att ta helt eget ansvar för att grupparbeten ska fungera.
Läraren behövs även i grupparbeten och att lära sig att lyssna är
grundläggande.

> elevernas

> Det en del lärare sysslade med, Anna, var att knäcka elever psykiskt.

Ett tämligen grundlöst, meningslöst och orelaterat påstående. Vad vill du
säga med detta? Att man inte borde agera mot elever som stör lektionerna, av
rädsla för att någon ska må dåligt av att bli tillsagd? Ägnar man sig åt
sådant DALTANDE så är det inte konstigt om eleverna blir lättknäckta. Klarar
elever inte av att ta en åtsägelse när han missköter sig så är det något fel
på eleven, inte på läraren.

/Anna