[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 25 Sep 2011 12:02:36 +0200

Den 24 sep 2011 20:01 skrev "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Bra att du återpostade, så man kan ge synpunkter. (Ja, urpostningen såg ut
som skräptecken, men jag tror inte det var ditt fel utan något tillfälligt
fel på vägen.)

Först var hon
> Blir man "ärkekonservativ" om man tror på individen och att människor
skall ha frihet att sköta sig själva? (Konservatism är faktiskt något
annat.)
> Jag har träffat Linda Skugge, på någon förlagsgrej. Jag är osäker på
hennes stilistiska förmåga (krönikor jag läst av henne har varit direkta
stilblommor, dvs usel stilistik, ogrammatiskt etc) men däremot verkar hon ha
tåga, t ex genom det här med att starka PoD-tjänsten Vulkan.

Sverige.
> Problemet är att när Ranelid bökar med sina verbala armbågar och försöker
ta maximalt med plats (posera, om man så vill) undanskuffar han andra
författare som får mindre plats. Den litterära marknaden är av ungefär
konstant storlek (en storlek som ändras blott långsamt) och tar någon mer
plats får någon annan mindre plats.
> Det må så vara. Författare får väl konkurrera om scenen med alla medel de
kan. Ett problem är att den litteratursyn och attityd Ranelid står för är
något jag finner tråkig, överskattad, det gamla etablissemangets självgoda
"fin"-litteratur. Det Ranelid representerar och stjäl plats från andra för
är något jag finner dåligt.
> Det är synd att Ranelid med snacksalighet och ytliga poesiformuleringar
kan sno plats från andra författare, som vore mer uppskattade av läsarna om
de finge chansen. Han blir som en propp som står i vägen på en bokscen
vilken som sagt har (ungefär) konstant storlek.
> Fast man kan inte kritisera Ranelid enbart för att han står och orerar om
sin egen förträfflighet, ty det är väl naturligt för envar som vill sälja en
produkt. Men det finns nog visst fog för kritik mot att han framstår som
väldigt *överdrivet* självupptagen. Det finns något tvivelaktigt i
överdrivet självhävdande - ty det sker på andras bekostnad.

> --Ahrvid
>
> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! / Läs AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest
spännande antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) -----