[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 25 Sep 2011 21:37:20 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
  Något sådant känner jag inte igen ö h t.

 Det är inte vad jag talar om. Jag talar om att skolan måste ställa krav.

 Det är bra om elever är tysta iaf under lektionerna, om de inte svarar på
frågor.

  Jag läste t ex tyska. Det är HELT nödvändigt att lära sig rabbla
prepositionerna som styr ackusativ eller dativ för att komma framåt i
tyskaundervisningen. Djupare förståelse får komma senare, men man MÅSTE kunna
det.
  Eller ta multiplikationstabellerna. Man måste lära dem sig utantill för att
ha en grundläggande förståelse av matematik och kunna utföra enkla
multiplikationer. Att lära sig dem innebär i sig ingen förståelse, men den
kommer senare. (Jag noterar att den nyttiga förmågan att kunna huvudräkna tycks
avta. Det finns folk som plockar fram miniräknaren om de vill veta svaret på 12
+ 7. Pinsamt.)
  Eller tag ett exempel från fysiken, där man kan använda denna mnemotekniska
ramsa för stjärnors spektralklasser: "Oh be a fine girl, kiss me right now."
Att rabbla ramsan ger förstås ingen förståelse, men det är väldigt bra att
kunna den. Att rabbla fakta är ett mycket viktigt försteg till att senare kunna
förstå dem, ty hur kan man förstå något utan att till en början ha data i
huvudet?

  Jag förespråkar inte kadavdedisciplin. Bara att skolan ställer krav. För mig
får elever gärna ha mössan på inomhus, bara de lär sig något.

  Det kan vara nödvändigt att agera mot elever som stör lektionerna.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)