[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 25 Sep 2011 18:45:51 +0200

Mikke S:
> Den så kallade flumskolan infördes av borgliga regeringar,
> bör man kanske tillägga...
  Inte riktigt. Ett ledande grepp var den s k SIA-utredningen (1970-74, står
för Skolans Inre Arbete) under regeringen Palme som satt till 1976.

pialindestrand@xxxxxxxxxxx:
  Flumskolan uppstod under framför allt 70-talet. Jag är av ungefär samma
generation som du och det är märkligt att du inte märkte av den. Sedan kunde
iofs de borgerliga regeringarna 1976-82 ha gjort något år saken, men de var för
upptagna av kärnkraftsbråk, ekonomisk kris och internt käbbel för att orka. Så
flumskolan fick fortsätta.
  Jag minns SIA-"reformen" som var fullständigt obegriplig. Lärarna matade oss
elever med en massa tomma klyschor om skolpolitik, och sedan skulle vi
"diskutera" saken. Ingen begrep något, men det verkade handla om att man helst
inte skulle ge betyg (det är ju orättvist att duktiga får bättre betyg - och
mycket riktigt kom sedan betygen stegvis att avskaffas).
  Hade sedan turen att hamna på ett någorlunda vettigt gymnasium, Nya Elementar
(en klassisk skola som en gång hade Carl Jonas Love Almquist som rektor), där
det fanns ett antal lärare av den "gamla skolan" som sket i flummet. Men även
där smittade det av sig. Jag minns långtråkiga episoder då vi påtvingades något
kallat "gruppdynamik" då alla skulle sitta på kuddar på golvet och prata om
"relationer" inför en långhårig hippielärare med näbbstövlar. (Det låter
68-kliché, men det hände faktiskt!)
  Jag tror att man gör elever en otjänst genom att *inte* ställa krav. Det
handlar inte om att "trycka ned" utan om att visa att det finns en viss
standard, framför allt vad gäller kunskap, som skolan begär att man skall göra
sitt bästa för att uppnå. Har vi inte kraven på att göra sitt bästa, gör elever
inte sitt bästa. Jag tycker inte att det handlar om att "likrikta". Skolan
skall ha gott om utrymme för individualitet, en individualitet som bör
kanaliseras (det förutsätter att man ställer krav) till något kreativt.
  Samtidigt är det ju välkänt att det finns elever som är svagare i
skolarbetet. Jag är helt för att dessa skall så långt som möjligt få extra
stöd. Däremot tycker jag inte att man skall försöka "utjämna" resultat genom
att föra ned kraven till lägsta gemensamma nämnare.
  Svensk skola hamnar i internationella jämförelser på ganska medelmåttiga
resultat, och det har sjunkit de sista decennierna. (Jag orkar inte googla fram
data. Det finns undersökningar som stödjer det jag säger.) Intressant nog
hamnar vårt grannland Finland *högt* i jämförelser. Jag vet inte exakt vad man
gör i finska skolor som ger resultat, men tydligen är det något bra. Det verkar
finnas skäl att lära av Finland!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)