[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 25 Sep 2011 03:24:14 +0000

> Blir man "ärkekonservativ" om man tror på individen och att människor skall
> ha frihet att sköta sig själva? (Konservatism är faktiskt något annat.)
> Jag har träffat Linda Skugge, på någon förlagsgrej. Jag är osäker på hennes
> stilistiska förmåga (krönikor jag läst av henne har varit direkta
> stilblommor, dvs usel stilistik, ogrammatiskt etc) men däremot verkar hon ha
> tåga, t ex genom det här med att starka PoD-tjänsten Vulkan.>
nu har jag ju inte träffat Linda Skugge utan bara läst några av hennes krönikor
under alla de där åren hon var på Sveriges största och näststörsta kvällstidning
Aftonbladet gick ju om Expressen genom att bli ännu mer skvallerblakig. Det är
svårt att bilda sig en uppfattnng om vad linda Skugge egentligen tycker genom
att läsa krönikorna, särskilt när hon sedan gick ut och sa att hon ibland inte
menat vad hon skrev. Men man fick ju känslan av att hon i början av sitt
krönikeskrivandespelade rollen av upprorisk ungdom, och efter några ganska
många år började hon istället läxa upp ungdomar, de icke.skötsamma, de som
störde lektionerna och var en pain in the ass för sina lärare. Hon har nu en
frågespalt i någon tidning där hon ger råd till ungdomar om lite allt möjligt t
ex hur man skaffar nya vänner omde gamla är taskiga, så där är hon på
ungdomarnas sida igen s a s.om man tror på individen och att människor skall ha
frihet att sköta sig själva förstår jag inte riktigt hur man kan propagera för
ett förlegat undervisningssystemdär eleverna ska sitta tysta och lyssna
exempelvis. Men det kan nog vara svårt att hitta på nya ämnen för krönikor om
man varit åsiktsmaskin i så många årsom Linda Skugge. Det fanns säkert många
som drömde om att bli en ny Linda Skugge men den platsen var ju redan upptagen
:)Kan inte låta bli att tillägga, lite magsurt, att de böcker från Vulkan jag
sett har varit uselt korrekturlästa, grammatiska fel, felaktiga avstavningar,
bokstäver som kommit fel.....
Men kan vi inte vara lätt positiva och tro att den litterära marknaden i
Sverige kan växa så att fler får plats? Författare såväl som krönikörer, det
behövs ju olika "röster". Alla kan inte vara "poetiskt" högtravande och det
kommer ju fram en del nya författare då och då som får stor uppmärksamhet Johan
theorin t ex. Läser hans nya bok Sankta Psyko just nu men saknar gamla gubben
på Öland som varit med i de tre första. Annars är boken bra, kuslig och
spännande. theorin är skicklig på det han gör.
/pia