[SKRIVA] Re: SV: Re: Stora Journalistpriset

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 28 Nov 2011 07:50:16 +0100

Tycker det är extremt obehagligt i debatten kring Assange där man försöker
anklaga dem som anser att ha blivit utsatta för klandervärda. Precis som
man i domar i åratal gjort kvinnor skyldiga genom att anklaga dem för att
ha för korta kjolar eller för att vara fulla. Men det är väl som vanligt i
den mansdominerande världen. Män ska få sätta in sina kukar där de vill och
så ska kvinnorna vara tacksamma och ta emot, annars kan de knipa käft.
Inget nytt där verkar det som. I alla fall inte i Ahrvids värld.
Att Ahrvid tycker att det är mäns rätt att vägra ha kondom och ha sex med
någon som sover, det får stå för honom. Men jag tycker att det är sorgligt
att en man i dag inte inser problematiken i det.

Det är absolut inte ovanligt att det dröjer länge innan man kan ta till in
att man verkligen har blivit utsatt för övergrepp, jag tror att det är helt
enkelt ett naturligt sätt för oss människor, en del av vår psykologiska
försvarsmekanism, att man då kommer med utsagor som i sig kan tyckas
motsägelsefulla är mycket vanligt. Jag sitter som nämndeman i Nyköping, och
det har jag upplevt flera gånger.

Tycker Assange har bett sig minst sagt märkligt då han vägrar att åka till
Sverige. Han har gjort Wikileaks en riktigt björntjänst, och blandar hela
tiden samman Wikileaks med sin egen person.

Och, återigen #prataomdet handlade varken om Assange eller samlagskontrakt.
Båda sakerna togs givitvis upp, men det var ingen kampanj mot Assange eller
för samlagskontrakt. De so vill bilda sig en egen uppfattning kan kolla in
http://prataomdet.se/

/mikke

Mikke Schirén
mikkeschiren@xxxxxxxxx