[SKRIVA] SV: Re: Stora Journalistpriset

  • From: Susanne Samuelsson <susanne.samuelsson@xxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Nov 2011 17:05:51 +0000 (GMT)

" Här är den feministiska agendans kärnpunkt: lyckas man ändra juridiska
tolkningar så att all sex är övegrepp av något slag om det inte finns ett
formellt avtal ("samlagskontrakt") kan man hej vilt skuldbelägga männen och det
förhatliga "patriarkatet" på helt nya innovativa sätt.
  Men det är inte hur det bör vara. Det är orimligt. Det är inte det normala
eller vanliga angående sex."

Oj! Jag brukar inte använda det ack så populära
flashback/genusnytt/feministhataruttrycket "halmgubbe" men nu är det nog dags
att ta oskulden av det ordet. Sällan har jag hört en så fördomsfull tolkning av
feminism och Prataomdet!  Det finns ingen dold agenda bakom detta med rätta
hyllade initiativ och feminism handlar inte om att sätta dit män. Prataomdet
blev en ventil för alla(även killar) som behövde prata om sexuella upplevelser
de haft, tillfällen då de gått med på saker som inte känts okej eller gjort
saker de egentligen inte haft lust med. Det betonades många många  gånger att
det ofta handlar om situationer där man inte lägger skulden på den andre utan
på sig själv.
Det handlar inte om att finna nya sorters övergrepp för att jävlas med män utan
fokus ligger på att sätta fingret på tillfällen då man, ofta som ungdom, går
med på saker fast man inte har lust. Ofta utan att den andre har en aning om
att man inte är så sugen.  Det är med andra ord inte tänkt att detta ska leda
till att det blir "lättare" att sätta dit män och jag tycker det är riktigt
sorgligt att vissa tror att det är så det ligger till, Man måste ha en ganska
mörk syn på feminism för att misstänka en så lömsk agenda. jag rekommenderar
mindre Pär Ström och Newsmill och mer objektiva källor på vad feminister
faktiskt tycker innan man svartmålar feminism så här.