[SKRIVA] Re: Stora Journalistpriset

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Nov 2011 15:59:12 +0100

Mikke S:
> Att lagar förändras i och med att samhälle förändras är naturligt.
  Jag är inte så säker på att det är generellt sett rimligt. Saken är ju den
att lagar OM de skall uppfattas som legitima, något som är vettigt och följande
människors inneboende rättskänsla, måste de baseras på någorlunda fasta
principer. Då kan de inte flyta runt hipp som happ! (Däremot kan det vara
vettigt att ha nya eller ändrade lagar om något nytt dyker upp som inte fanns
förut. T ex efter att man uppfunnit telefoner osv kan det vara en bra idé med
telelagstiftning. Eller nya trafiklagar efter att bilar uppfunnits.) Lagar bör
sträva efter att nå någon moraliskt sett fast punkt (jag tror att människor har
en inneboende, gemensam "moralisk kärna") och i den mån den punkten närmas vore
det fel att ändra lagar.

> För att
> ta en jämförelse inom sexualitet, så var det inte länge sedan som det var
> olagligt att vara homosexuell. Det var också helt okej att våldta inom
> äktenskapet.
  Ingetdera har med Assange och Prataomdet-kampanjen att göra.

> Och åter - #prataomdet handlade inte om en kampanj mot Assange
  Koljonen skriver själv redan i början av sidan vi fick länk till tidigare:

"The original trigger for my tweets that were just hours later to launch a
national discussion on the topic of sexual gray areas was indeed the media
coverage and internet shit storm surround the Assange case."

  Jag menar att det iofs inte är en kampanj "mot Assange", men en kampanj mot
viss normal och vanlig sex med *avstamp* från Assange. (Dvs normal sex skall
definieras om som någon sorts "övergrepp" om det inte finns "samlagskontrakt".
Men det normala är att sådana uttalade kontrakt inte finns. Skulle sådant
införas t ex pga kampanjer som Prataom det vore det djupt olyckligt, ett avsteg
från vad folk i gemen uppfattar som det normala och legitima.)

>det finns en vilja i samhället att vi ska få ett ett jämställt och jämlikt
>samhälle.
> Tycker du att det är så farligt?
  Det finns en vilja av det slag du förespråkar hos *vissa*, inte hos andra.
Den "jämlikhet" som stavas feminism ställer jag och många andra inte upp på.
Det "farliga" är att klumpa ihop folk, undertrycka människors inneboende
individuella skillnader, och påstå att individen bär på vissa skulder eller har
vissa intressen beroende på vilken klump de föses in i. Det tror jag gör
människor olyckliga.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)