[SKRIVA] Re: SV: Re: Stora Journalistpriset

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 27 Nov 2011 23:23:41 +0100

Den 27 november 2011 04:28 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

>  Det handlar snarare om att försöka omdefiniera normalt agerande som redan
> finns, i alla fall i fallet Assange. Jag tycker att följande inlägg av
> TV-journalisten Olle Andersson är belysande:

Beträffande fallet Assange har jag nu läst igenom förundersökningens
förhör med parter och vittnen, och min personliga, lekmannamässiga
uppfattning är att det *kan* röra sig om både våldtäkt och ofredande.
Och då är jag ändå en sådan som inte gillar när det går inflation i
våldtäktsbegreppet. Återstår att se vad som är vad när fallet äntligen
prövas. Förhoppningsvis får man sitta med som publik, men det kanske
inte är praxis vid våldtäktsrättegångar eller rättegångar med
kändisar?

Hur som helst tycker jag inte att man ska blanda ihop fallet Assange
med #prataomdet. Det har uttryckligen sagts av inspiratörerna att man
inte ska blanda in fallet i diskussionerna. Och att det finns en
koppling på så vis att fallet inspirerade till kampanjen, än sedan?
Det handlar ju fortfarande inte om att saker som inte är övergrepp ska
rubriceras som övergrepp, utan om det där otydliga mittemellan, där
kanske Assange och förmodligen väldigt många andra har befunnit sig.
Det där med samlagskontrakt kopplar jag till en helt annan kampanj som
pågick långt innan #prataomdet...

/A