[SKRIVA] Re: SV: Re: Stora Journalistpriset

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 28 Nov 2011 00:20:25 +0100

Den 27 november 2011 23:41 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
> Ty du har tydligen studerat fallet med förinställningen att Assange skulle
> vara skyldig till något. Den förinställningen avslöjar du själv när du
> skriver "när fallet äntligen prövas. Förhoppningsvis får man sitta med som
> publik" - alltså du *förutsätter* att det blir rättegång.
>  Jag ber att få påpeka att Assange endast söks för förhör. (Och personligen
> tycker jag att det där är en soppig cirkus. Han har redan förhörts en gång,
> och ev kompletterande förhör kunde ha gjorts i England. Men vissa vill kanske
> främja sina karriärer eller div agendor.)

Nej, jag utgick verkligen inte ifrån att han skulle vara skyldig.
Snarare hoppades jag på motsatsen. Men efter att ha läst igenom
förhören tyckte jag att det verkade finnas en god chans. Ovanstående
felskrivning baserades på  att jag trodde att de redan beslutat att
det skulle bli åtal. Fel av mig. Återstår att se om det går så långt.

>  Nej, Assange har inte agerat i något "otydligt mittemellan". Det har handlat
> om normal, vanlig sex, och att via denna kampanj försöka få det till något
> annat är betänkligt.

Har du läst igenom materialet själv? Jag tycker inte alls det är
glasklart att det har handlat om normal, vanlig (i bemärkelsen
ömsesidig, frivillig) sex. Min beteckning "det otydliga mittemellan"
gällande Assange var för övrigt ett försök att tolka (utifrån min
uppfattning om förhörsprotokollen) hans beteende gynnsamt, som
icke-övergrepp. Målsägarna verkar trovärdiga och Assange själv
framstår som vag och skarvande.

>  Nej, den debatten dök upp efter Prata om det och Assange och på grund av den.

Nej, den kanske tog ny fart då, men jag minns att Blogge Bloggelito m
fl hade inlägg om det ett bra tag innan #prataomdet... själva
uttrycket förekom i alla fall på internet redan 2009. Kanske ännu
tidigare.

/A