[SKRIVA] Re: SV: Re: Stora Journalistpriset

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 27 Nov 2011 23:41:21 +0100

From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
> Beträffande fallet Assange har jag nu läst igenom förundersökningens
> förhör med parter och vittnen, och min personliga, lekmannamässiga
> uppfattning är att det *kan* röra sig om både våldtäkt och ofredande.
> Och då är jag ändå en sådan som inte gillar när det går inflation i
> våldtäktsbegreppet. Återstår att se vad som är vad när fallet äntligen
> prövas. Förhoppningsvis får man sitta med som publik, men det kanske
> inte är praxis vid våldtäktsrättegångar eller rättegångar med
> kändisar?
  Jag tycker nog (tyvärr, för din del) att du devalverar din egen bedömning. Ty
du har tydligen studerat fallet med förinställningen att Assange skulle vara
skyldig till något. Den förinställningen avslöjar du själv när du skriver "när
fallet äntligen prövas. Förhoppningsvis får man sitta med som publik" - alltså
du *förutsätter* att det blir rättegång.
  Jag ber att få påpeka att Assange endast söks för förhör. (Och personligen
tycker jag att det där är en soppig cirkus. Han har redan förhörts en gång, och
ev kompletterande förhör kunde ha gjorts i England. Men vissa vill kanske
främja sina karriärer eller div agendor.)

> Hur som helst tycker jag inte att man ska blanda ihop fallet Assange
> med #prataomdet.
  Kampanjmakarna blandar själva in det fallet.

> Det har uttryckligen sagts av inspiratörerna att man
> inte ska blanda in fallet i diskussionerna.
  Så där litet halvhjärtat, efter att kritik riktats mot det!

> Och att det finns en
> koppling på så vis att fallet inspirerade till kampanjen, än sedan?
  "Än sedan?" brukar vara en fråga som innebär ungefär "Vad spelar det för
roll? Vad har det för betydelse?"
  Och den roll det spelar, och den betydelse det har, är att
Prataomdet-kampanjens syfte förefaller att vara att med avstamp från fallet
Assange ändra gränserna för vad som borde anses som våldtäkt eller
sexövergrepp. Och det är en mycket betänklig roll, när det kampanjen tar
avstamp från inte handlar om sådant!

> utan om det där otydliga mittemellan, där
> kanske Assange och förmodligen väldigt många andra har befunnit sig.
  Nej, Assange har inte agerat i något "otydligt mittemellan". Det har handlat
om normal, vanlig sex, och att via denna kampanj försöka få det till något
annat är betänkligt.

> Det där med samlagskontrakt kopplar jag till en helt annan kampanj som
> pågick långt innan #prataomdet...
  Nej, den debatten dök upp efter Prata om det och Assange och på grund av den.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)