[SKRIVA] Re: Stora Journalistpriset

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 26 Nov 2011 17:10:31 +0100

>   Ingetdera har med Assange och Prataomdet-kampanjen att göra.
>
> Jo, på det sättet som du har missförstått #prataomdet så har det det.

> Och åter - #prataomdet handlade inte om en kampanj mot Assange
>   Koljonen skriver själv redan i början av sidan vi fick länk till
> tidigare:
>
> "The original trigger for my tweets that were just hours later to launch a
> national discussion on the topic of sexual gray areas was indeed the media
> coverage and internet shit storm surround the Assange case."

Och det har jag inte sagt emot, bara ditt missförstånd om vad #prataomdet
handlade om.

>  Jag menar att det iofs inte är en kampanj "mot Assange", men en kampanj
> mot viss normal och vanlig sex med *avstamp* från Assange. (Dvs normal sex
> skall definieras om som någon sorts "övergrepp" om det inte finns
> "samlagskontrakt". Men det normala är att sådana uttalade kontrakt inte
> finns. Skulle sådant införas t ex pga kampanjer som Prataom det vore det
> djupt olyckligt, ett avsteg från vad folk i gemen uppfattar som det normala
> och legitima.)

Vad är då normal sexuelitet i Ahrvrids värld? Sexuella trakasserier på
jobbet, män som vägrar använda kondomer, ha sex med någon när den sover är
så full att den inte märker något, tvinga till sig sex genom tjänster,
våldtäkter inom äktenskapet? Folk i gemen är det du? Och de andra är
feministmaffian?

Och #prataomdet är ingen kampanj. Bara en spontan tagg på twitter. Men en
tagg som användes som ett sätt att lyfta fram gråzonerna, och ibland för
att tala om rena sexuella övergrepp.

/mikke