[SKRIVA] Re: OT: Re: Climategate 2.0

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 23 Nov 2011 14:38:49 +0100

Det här är intressant, men det kan nog också vara värt att påpeka att
det förmodligen (nu utgår jag inte från något konkret exempel utan
bara min allmänna uppfattning om hur forskning går till i teori och
praktik) finns mycket forskning som har brister, men som vi ändå litar
på och använder oss av, i avsaknad av något bättre. Vetenskap är ju
inte liktydigt med sanning, och även om den kumulativa, långsiktiga
effekten (i bästa fall) är ökad kunskap kan det finnas många sidospår
och halvsanningar på vägen. Jag tror inte att vi någonsin befinner oss
"precis på" sanningen, för att använda en geografisk analogi, utan
snarare -- i bästa fall -- någonstans "i närheten" av den. Det blir
därmed en intressant fråga i sig hur man ska värdera vetenskaplig
kunskap utifrån de metoder som används för att få tillgång till den,
eftersom dessa alltid är mer eller mindre bristfälliga. Om vi utgår
ifrån att det inte finns någon perfekt forskning och att det är
omöjligt att vara helt konsekvent blir frågan... lite luddig.

/A