[SKRIVA] Re: OT: Re: Climategate 2.0

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Nov 2011 17:26:07 +0100

mikkeschiren@xxxxxxxxx
> Ahrvid, jag har full koll på det här. Ingen har medgett att de har
> manipulerat eller fuskat.
Du verkar inte ha koll. Du syns inte ha studerat dokumentationen. Möjligen
ytligt swischat förbi någon sida som utförligt behandlar Climategate med citat
och analys utan att registrera något, bara för att rusa tillbaka till
Uppsalainitiativets slask där det högrött och i falsett utropas att allt är fel
och lögn.
Vill du studera saken finns all mail i CLimategate 1.0 och 2.0 sökbar på

http://www.ecowho.com/

Några citat om medgivande av fusk och att inblandade IPCC-forskare tvivlar på
det man offentligt framför (också ett fusk, att veta om att något förmodligen
inte är sant men att inte säga det öppet):

Jag vet att det finns en hög med liberaler som tycker att det är ett gate,
> men det är det inte. Om en oberoende undersökning skulle bevisa att så
> skulle vara fallet, så har vi ett. Men en så länge finns inte det.
> Undersökningar har gjorts, och de har inte kommit fram till att det finns
> något. Bara för att en massa tyckare anser att det finns ett case gör inte
> att det blir ett. Det måste till fällande bevis, och sådana saknas. Därför
> inget gate.

"Observations do not show rising temperatures throughout the tropical
troposphere unless you accept one single study and approach and discount a
wealth of others. This is just downright dangerous. We need to communicate the
uncertainty and be honest."

"Basic problem is that all models are wrong – not got enough middle and low
level clouds."

"GKSS is just one model and it is a model, so there is no need for it to be
correct."

"What if climate change appears to be just mainly a multidecadal natural
fluctuation? They’ll kill us probably."

"I’m sure you agree–the Mann/Jones GRL paper was truly pathetic and should
never have been published. I don’t want to be associated with that 2000 year
“reconstruction”."

"I am afraid that Mike is defending something that increasingly cannot be
defended."

"clearly, some tuning or very good luck involved. I doubt the modeling world
will be able to get away with this much longer"

"Mike, The Figure you sent is very deceptive... there have been a number of
dishonest presentations of model results by individual authors and by IPCC"

"it seems to me that by weighting the solar irradiance more strongly in the
models, then much of the 19th to mid 20th century warming can be explained from
the sun alone."

Osv. Det finns många hundra exempel. Du kan hitta kompletta originalmail på
siten ovan (via sökning av fraser ur citaten jag ger). Ofta ges mailen i längre
maildialogutbyten också, samt refererar till pubbade artiklar som kan studeras.
Exempelvis UI:s påstående om att allt bara är "taget ur sitt sammanhang" är en
desperat bortförklaring - vi får det mesta av sammanhanget.

> det finns en hög med liberaler som tycker
  Det är inget fel med att vara liberal. Ordroten "liber" betyder frihet.
"Frihet är det bästa ting som sökas kan all världen kring" skaldade redan
biskop Thomas på sin tid.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)