[SKRIVA] Re: OT: Re: Climategate 2.0

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 23 Nov 2011 16:00:33 +0100

Fascinerande hur mycket förvirrande fakta och motstridiga åsikter det
verkar finnas i miljöfrågan, och hur bägge sidor lyckas låta så
trovärdiga fast någon måste ha fel. Någon gång ska jag ta mig tid och
verkligen sätta mig in i detta. Om inte jorden hinner gå under först.

>  Min förklaring handlar inte om konspirationer, utan om den dominerande
> tidsandan av environmentalism.

Nåja, nu ska vi inte underskatta förekomsten av konspirationer. Bara
för att "konspirationsteori" har en negativ klang betyder ju inte det
att det inte förekommer några konspirationer i världen, som Umberto
Eco nyktert påpekade i en intervju nyligen. Är det t ex så att
IPCC-forskarna eller Big Oil har en medveten, dold agenda, då är det
ju definitionsmässigt konspirationer vi talar om. Att tidsandan
underlättar upprätthållandet av dessa är inget som talar emot dem.

/A