[slikom] Re: Citanje ogromnih dokumenata

  • From: Goran Macanović <goran-m@xxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 10 Aug 2004 08:48:12 +0200

Pozdrav svima,

Kad se vec govori o prednostima i manama sinteza za nase jezike moram se
ukljuciti i reci par mojih zapazanja. Bez obzira na teznju da se u prvi plan
isticu sinteze iz pojedinih regiona mislim da niko nemoze biti toliko
pristrasan i reci da nije kvalitet glasa od svih postojecih sinteza najveci
kod AN READERA. Daleko od toga da je ovo konacna verzija i da se nemoze
poboljsavati ali verzije koje su trenutno aktuelne su po meni ispred svih
dosad uradjenih sinteza. Najbolji pokazatelj je kad neku sintezu cuje neko
ko nema ostecen vid i ko svakodnevno ne radi sa sintezama. Mnogi moji
prijatelji nikad nijesu uspijevali da razumiju u potpunosti WTV dok su skoro
svi koji su prvi put culi AN READER odmah sve razumjeli. Treba takodje uzeti
u obzir i cinjenicu da ljudi koji su napravili AN READEr obavljaju dosta
drugih poslova i da nijesu u prilici da non stop rade na ovoj sintezi. Bojim
se da smo mi sa ovih prostora navikli na pirateriju i na nelegalno
nabavljanje softvera pa cim se pojavi neki program koji se nemoze naci
besplatno odmah ga kritikujemo i vise nego sto treba. Od februara-marta ove
godine od kad se AN READER pojavio ljudi iz Alfa Numa su uradili vise
nadogradnji koje su otklonile neke pocetne nedostatke i koliko ja znam
nijesu stali na tome vec i dalje rade. Trebali bi neki od nas i da razmisle
o tome da su neki od potencijalnih korisnika ovog softvera od Prof. Delica i
njegovog tima zahtijevali neke stvari koje uopste ne doprinose kvalitetnijem
softveru vec neke po meni potpuno nebitne stvari kao sto je ime glasa koji
cita. Nekima od nas se eto ne svidja da se zenski glas zove Marija pa su
trazili da se napravi nesto sto ce omoguciti promjenu imena glasa. Ljudi iz
Alfa Numa su izasli u susret i ovim zahtjevima i napravili jedan programcic
koji to omogucava. Slozice te se da ovo nije nimalo poboljsalo kvalitet
sinteze ali je odvuklo vremena i energije ovih ljudi.
JA sam kao i Milan imao prilike da cujem i hrvatsku verziju WTV-a koji se
naveliko hvali ali sam se nazalost veom razocarao jer je samo za nijansu
kvalitetniji glas od WTV-a za srpski jezik. Pohvalno je sve sto neko radi na
sintezama ma ko to bio i mislim da je na nama da nekim konstruktivnim
kritikama i dobronamjernim sugestijama pomognemo svima onima koji svojim
radom omogucavaju nama koji imamo ostecen vid da mozemo bez problema raditi
na kompjuteru.
Ovdje moram precizno naglasiti da nemam pretenziju da favorizujem neki od
softvera jer imam vise njih i nemam nikakve koristi od hvaljenja jednih i
kudjenja drugih ali prosto trebamo biti bar za trenutak realni i priznati
sta je kvalitetnij a sta je manje kvalitetno.
Uz nadu da me niko od vas nece krivo razumjeti puno vas pozdravljam.