[SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jul 2011 16:12:23 +0200

From: pellut@xxxxxxxxxxx
  Nå, jag har iaf läst littvet-litteratur, typ avhandlingar och uppsatser inom
ämnet, vanligen inom sf, fantasy och deckare. Har faktiskt läst ganska mycket
sådant, så någon insikt har jag möjligen fått (förutom allmänna insikter om
böcker från ett långt läsarliv).

  Jag har nästan aldrig fått några sådana insikter från littvetverk. En helt
ANNAN fackboksgenre inom litteratur har varit mycket värdefullare. Jag har
säkert läst 1-1,5 hyllmeter Hur-man-skriver-böcker. Böcker av författare som
ger tips om skrivandets hantverk. Inte "dekonstruktionen" av text, utan
KONSTRUKTIONEN av densamma.
  Och när man läser ser man: aha, här byts Point of View så att..., jo, den där
dialogsnutten behövs för att... , där beskrivs inte X utan effekterna av X,
osv. Mycket intressantare.

  Det är ett relativt nytt fenomen. Det är först under senare år universitet
och högskolor har börjatt ex ge kurser i sf, fantasy och liknande. Detta i
motsats till USA där sådana kurser började bli vanliga någon gång i början på
70-talet, ungefär. (T ex började Clarions välkända akademiska skrivarkurs för
sf/f-författare någonstans i den vevan.)
  Jag kan dra en episod. En Välkänd Persson i sf-kretsar läste littvet på
Sthlms Univ och ville skriva en avhandling om sf. Det fick han inte för "sf är
ju inte litteratur!" (och då var det ändå en E N TIgerstedt som sade så, han
som på 50-talet redigerat sf-antologin Morgondagens äventyr). Personen gick då
till Lunds universitet: samma svar. Göteborgs univ: samma svar. Umeå. samma
svar. Det har tagit otroligt lång tid för sf och annan populärlitteratur att
vinna insteg i den här världen.

  Vänta nu! Det är ju "experter på finkultur" som under större delen av
1900-talet satt agendan och utgjort nästan ALLA perspektiv och åsikter! Vi får
inget nytt av att få ännu mer från dem som ockuperat scenen hela tiden. Vi
behöver snarare mindre av dem, och mer från den breda, slagkraftiga
populärkulturen.
  Min tes är att det är från populärkulturen som den viktiga kulturella
utvecklingen kommer, det som är av betydelse för mänskligheten och vidgar våra
vyer. Populäritet är detsamma som förmåga att nå ut och fånga en publik, det är
att bevisa sitt värde, och utgör ett nödvändigt (om ej tillräckligt) kriterium
för att vara av bestående värde.
  Ett exempel jag brukar nämna är USA. Denna stora, diversifierade nation är
känd för att inte ha särskilt mycket av central kulturpolitik, utan kultur har
uppstått på marknaden, dvs vad människor själva valt i skivbutiken, i biokön, i
bokhandeln.
  Men ändå är det så att de flesta av 1900-talets otvetydigt viktigaste och
värdefullaste kulturyttringar kommit från - just det, USA.
  Jazz, rock, pop.
  Deckare, sf, fantasy. (Litt och musik i viss mån också från England, men det
finns en språklig/kulturell samhörighet med USA.)
  Film, TV.
  PC, Internet, datorspel.
  Och allt detta utan statlig kulturpolitik. Utan en massa kulturstöd.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)