[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ellinor Blomberg <pellut@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva maillista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 2 Jul 2011 19:23:47 +0200

Jo, nu har vi båda väl varit rätt tydliga med våra åsikter, det vore intressant
om någon mer ville blanda sig i denna diskussion. Kära listprenumeranter, se
detta som en uppmaning och en utmaning; vad tycker ni om dessa frågor? Är det
någon mer som känner för att göra sin röst hörd?

>När det gäller kulturpolitiken så känns det som en annan diskussion. Den
>känner jag ingen större lust att försvara, då jag själv har många invändningar
>emot hur den ser ut.<<
>
>Vilka invändningar då? Mina invändningar handlar som sagt om att det är fel
>att ha några i toppen som sitter och försöker styra och ställa med vad folk
>skall tycka är "bra" och "dåligt" (genom att pytsa ut en massa riktade

Min invändningar är inte så specifika utan jag tycker om kulturpolitiken som
jag tycker om mycket annan byråkrati och myndighetsutövning; systemen är
snåriga, oflexibla och många gånger administrerade av folk som inte har
tillräckligt med kunskap och/eller intresse för det de sysslar med. Att göra om
allt från grunden blir för all del dyrt, men i ett långsiktigt perspektiv är
jag övertygad om att det lönar sig. Den kultur jag vill se gynnad är dels den
som är en viktig del av vår historia. "Vem ska avgöra det?" är givetvis
följdfrågan. Tyvärr är det ju alltid svårt att utse människor till den typen av
uppdrag, det blir alltid fel på något sätt. Det viktigaste är att de är
grundligt insatta utan att vara insnöade (jag är optimist, jag tror att sådana
människor finns). Dels vill jag även se samtidskulturen gynnas, det ska vara
kultur som vill vara en del av samhället. Inte kommersiell kultur, den klarar
sig på egen hand, utan kultur som kanske vänder sig till ganska få, men som
vill göra stor skilland för de som berörs. Igen problemet med vem som ska
avgöra detta... Kanske skulle SVT kunna göra en dokusåpa där kulturintresserade
får tävla om en plats i ett nationellt kulturråd. Vem som får en plats avgör
tv-tittarna genom telefonomröstning. Vad tror ni, är det ett vinnande koncept?

Mvh Ellinor