[SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 2 Jul 2011 13:36:12 +0200

To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  Det är inte en samordnad massa, förvisso, inte ett gäng som sitter och kommer
överens om att tycka och göra ungefär samma sak. Däremot är det en till sina
intressen och uttryck ganska enhetlig grupp som har på ett ungefär samma
kultursyn. Enhetligheten kommer ur att ha vuxit upp i samma intellektuella
klimat som präglar in vissa värderingar.

  Det är förvisso sant.

  Jag skulle uttrycka det som så att finkultur har en mycket stark tendens mot
att vara smal.

  Förvisso. Saken är den att populärkulturen är ett myllrande, då den faktiskt
ständigt måste ut och möta och övertyga sin publik. Den stora majoriteten når
måttlig framgång och en viss del når ingen framgång alls. Men så finns en
mindre del som verkligen når ut och blir gillad och når stora framgångar. Det
är som en evolutionär process där publiken är miljö, och det gäller att klara
sig i den miljön.

  Och flera av artiklarna kring Eurocon nyligen vevade på i samma stil.

  Skillnaden är att jag känner till den s k finkulturen. Jag känner ett antal s
k finkulturella. Jag har varit på förlagens tillställningar. Jag har läst
artiklarna, kulturtidskrifterna, kultursidorna i hur många år som helst. På
journalisthögskolan gjorde jag ett grävjobb om hur kulturstöd fördelades till
författare. Osv.
  DN hade någon som varit på en enda seriekongress i USA, och antog att de där
"nördarna" på Euroconen var samma sak. En person som bevisligen inte kunde
ämnet. DN-författarens fel var inte att skriva om "bara en liten del" - felet
var tvärtom att skriva om  något större som inte alls var representativt för
den lilla del som var Eurocon och den litterära sf-rörelsen.

  Bellman dog utblottad, sjuk från bysättningshäktet - det är knappast att tas
upp i någon elit. (Och jag har en känsla av att GIII:s delvisa stöd var mer av
arten "Ge litet till hovnarren också!") Cornelis hade någon miljon i skulder
till staten vid sin död och fick aldrig något offentligt stipendium. Och jag
vet inte om du är medveten om det, Shakespeares stjärna började stig först
under 1800-talet, då han började uppmärksammas och spelas igen.

  Jodå, det går nog. En debatt handlar om att olika åsikter skall stötas och
blötas. Egentligen handlar inte en debatt om huruvida man kan övertyga en
debattmotståndare. Det är en missuppfattning. Debatten handlar om att försöka
övertyga publiken, den som följer det som sägs. Men det får man för det första
aldrig veta, och för det andra är debatt något långsiktigt - en viss debatt kan
pågå i åratal och så småningom utkristalliseras att allmänheten, publiken,
tycks föredra det ena eller andra.

  Vilka invändningar då? Mina invändningar handlar som sagt om att det är fel
att ha några i toppen som sitter och försöker styra och ställa med vad folk
skall tycka är "bra" och "dåligt" (genom att pytsa ut en massa riktade
skattepengar för att gynna och misgynna).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)