[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ellinor Blomberg <pellut@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva maillista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jul 2011 19:55:48 +0200

> [...]
> mycket läsvärd bok för alla som gillar deckare och skräck!
>   Jag har nästan aldrig fått några sådana insikter från littvetverk. En helt
> ANNAN fackboksgenre inom litteratur har varit mycket värdefullare. Jag har
> säkert läst 1-1,5 hyllmeter Hur-man-skriver-böcker. Böcker av författare som
> ger tips om skrivandets hantverk. Inte "dekonstruktionen" av text, utan
> KONSTRUKTIONEN av densamma.
>   Och när man läser ser man: aha, här byts Point of View så att..., jo, den
> där dialogsnutten behövs för att... , där beskrivs inte X utan effekterna av
Då utgår jag ifrån att du läst Stephen Kings "On writing", den har jag funnit
mycket användbar. Jag har också fått tips om "The 38 Most Common Fiction
Writing Mistakes" av Jack M Bickham, är det något du läst? Funderar på att
undersöka den.
> [...]
> sf/f-författare någonstans i den vevan.)
>   Jag kan dra en episod. En Välkänd Persson i sf-kretsar läste littvet på
> Sthlms Univ och ville skriva en avhandling om sf. Det fick han inte för "sf
> är ju inte litteratur!" (och då var det ändå en E N TIgerstedt som sade så,
> han som på 50-talet redigerat sf-antologin Morgondagens äventyr). Personen
> gick då till Lunds universitet: samma svar. Göteborgs univ: samma svar. Umeå.
> samma svar. Det har tagit otroligt lång tid för sf och annan
> populärlitteratur att vinna insteg i den här världen.
Jag utgår ju som sagt ifrån min egen erfarenhet, från -00 och framåt, och jag
tycker att öppenheten i allmänhet blir större för varje år som går. Låt oss
hoppas att det inte blir någon tillbakagång när det gäller detta, man vet ju
aldrig, det brukar ju gå i vågor vem som är herre på täppan i fighten
konservatism vs. revolutionsanda.
>   Vänta nu! Det är ju "experter på finkultur" som under större delen av
> 1900-talet satt agendan och utgjort nästan ALLA perspektiv och åsikter! Vi
> får inget nytt av att få ännu mer från dem som ockuperat scenen hela tiden.
> Vi behöver snarare mindre av dem, och mer från den breda, slagkraftiga
> populärkulturen.
Nu missförstår du nog mig, jag skulle ha utvecklat mig mer här. Jag menar att
det behövs nya röster i det kulturella etablissemangen, personer som inte
känner samma behov av att dela upp kultur i fint och fult utan istället
anlyserar och värderar utifrån varje verks eget värde. >   Min tes är att det
är från populärkulturen som den viktiga kulturella utvecklingen kommer, det som
är av betydelse för mänskligheten och vidgar våra vyer. Populäritet är detsamma
som förmåga att nå ut och fånga en publik, det är att bevisa sitt värde, och
utgör ett nödvändigt (om ej tillräckligt) kriterium för att vara av bestående
värde.
> [...]
> har uppstått på marknaden, dvs vad människor själva valt i skivbutiken, i
> biokön, i bokhandeln.
>   Men ändå är det så att de flesta av 1900-talets otvetydigt viktigaste och
> värdefullaste kulturyttringar kommit från - just det, USA.
>   Jazz, rock, pop.
>   Deckare, sf, fantasy. (Litt och musik i viss mån också från England, men
> det finns en språklig/kulturell samhörighet med USA.)
>   Film, TV.
>   PC, Internet, datorspel.
>   Och allt detta utan statlig kulturpolitik. Utan en massa kulturstöd.
Nej tyvärr, jag kan inte hålla med om att populäritet är detsamma som att
bevisa sitt värde. Det kan också vara ett bevis för påkostad/intelligent
marknadsföring. Värdefull kultur kan uppstå var som helst och när som helst och
behöver inte nå en stor publik för att bli betydelsefull.  Visst är USA en idag
mycket viktig kulturproducent, men kulturen som kommer därifrån har det
gemensamt med det mesta som uppstår i ett sammanhang där marknaden styr; den
har sina rötter i något som uppstått någon annanstans. Deckaren föddes i
England och det gjorde även den moderna fantasyn. SF tänker jag inte uttala mig
om lika tvärsäkert, men Jules Verne (fransman) räknas väl ändå som genrens
fader? Sedan har ju amerikanerna defintivt störst inflytande på dessa genrer
idag och det är väl också där de flesta läsarna finns. Frågan jag ställer mig
är; kan denna marknadsbaserade kultur uppfinna nya genrer eller kan den bara
hämta upp dem någon annanstans och göra dem populära? /Ellinor