[SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jul 2011 17:49:15 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> [...]
> (litteraturvetenskap, historia, nordiska språk och lite annat i den stilen).
> Återbetalningsvillkoren SUGER!!!! CSN har absolut 0 förståelse för att man
> faktiskt inte tjänar några större summor och kan
> man inte betala blir det påminnelseavgifter givetvis och när jag ringde dit
> för att försöka förhandla om en hållbar återbetalningsplan blev resultatet
> detta:
> Minst 15 minuter i telefonkö, sedan hånskrattar handläggaren som slutligen
> svarar;
> "Kan du inte betala hahaha får kronofogden ta det"
  Tråkigt. Jag kan förstås inte göra något åt det. Det enda jag kan säga är att
ämnena du läst hör till dem som inte ger så mycket på arbetsmarknaden.
(Undantaget nordiska språk som kanske kan leda till översättande, tolkarbete
och liknande.)
  Jag har också förstått att villkoren för studiemedel försämrats under ganska
lång tid - började redan under Göran Persson (fd utbildningsminister, faktiskt).
  Min lösning på det här med att det är dyrt att studera är att göra mycket av
det som kostar under studier billigare.
  - Det bör byggas fler, små billiga studentlägenheter. De får gärna ha "låg
standard" - det viktiga är att hyran är billig. Det är också till nytta för
bostadssituationen i allmänhet på studieorter! I Stockholm byggde man om f d
Skatteskrapan till studentlägenheter, ett extremt dyrt skrytprojekt och inte
alls vad som behövs. Smäll upp en massa billiga baracker t ex! Bör bli billigt
om man massproducerar.
  - Kurslitteratur bör vara gratis eller billig. Snart har väl alla
E-boksplattor och det finns massor av gratislitteratur på nätet. Kursplanerare
bör åläggas att i första hand välja kurslitteratur som kan hittas gratis (och i
värsta fall kan köpas billigt, vilket det bör bli om den inte behöver tryckas).
  - Det bör finnas studentrabatter för många tjänster. SFJ har väl inte
studentrabatt längre? Det borde man ha. SL i Stockholm också.
  Får man ned kostnader för boende, litteratur och resor tillkommer väl bara
snabbnudlarna, och de är redan billiga. Då bör studielån bli mindre - lösningen
på att få mindre studieskulder måste till att börja med att ha mindre
kostnader, liksom.

> jag får lust att skriva att de som räknar läst för mycket naturvetenskapliga
> ämnen så de bara ser siffror I GENOMSNITT
> och är helt blinda för hur skuldsatta människors FAKTISKA verklighet ser ut.
  Det har inte med naturvetenskap att göra, utan med politik.

> Om någon vill läsa en kurs på universitetet av intresse-själv skulle jag gärna
> läsa någon filmkurs t ex- :
  Eller man kan göra som jag, läsa deltid kväll.
  Jag tycker att sådana här "esoteriska ämnen", typ könsperspektivet i Harry
Potter, med fördel kan göras till deltidskurser, kvällstid. Det är i linje med
att det är mer hobbykurser.
  (Jag har f ö sökt en delstidskurs till i höst. Vet ännu inte om jag kommer in
- har kanske visst hopp då jag gjort ett *väldigt* bra högskoleprov. Det
handlar om populärvetenskaplig journalistik, något jag sysslat mycket med så
för mig vore det en klar nyttokurs om jag nu antas.)

> NU finns ju universitetsutbildningar till författare och jag har hört att det
> finns en i Göteborg som är extremt svår att
> komma in på. Den som går ut den är emellertid garanterad utgivning, påstås
> det.
  De flesta som läser "Litterär gestaltning" som Gbg-kursen kallas blir
utgivna. Men med skittrista, pretentiösa böcker av det där slaget som
kultursidorna skriver obegripliga recensioner av. De lär inte bidra till svensk
litteraturexport (som ju består av Larsson, Mankell, Läckberg m fl) men blir
väl med tiden sådana där kulturknuttar som sitter i TV:s litteraturprogram med
pannorna i djupa veck och kan ta för sig av det extremt omfattande statliga
stipendiesystemet (finansierat av bl a mig; Sv Författarfonden snor konsekvent
mina bibliotekspengar för att dela ut till smala poeter).

> Jag läste nyligen antologin Blyertsbyggnader som utgavs av Skurups
> skrivarlinje i samarbete med ellerströms förlag.
> Och jag tappade helt lusten att gå någon sådan utbildning för alla hade
> skrivit i samma stil, 21 olika personer kändes
> som en.
  Intressant observation. Jag tror det är på pricken. Jag läser inte
nutidslitteratur som inte är genrelitteratur. Ty "vanlig" litteratur är så
extremt trist och enahanda (men uppskattande recensioner får de!).
  Det kallas att "bredda" litteraturen att via dyr statlig "kulturpolitik" med
massor av styrande stödformer producera högkulturell (=pannor i djupa veck)
likriktning. En kulturelit som dominerat under en stor del av 1900-talet och
framåt har ockuperat scenen och definierat vad som är "värdefull kultur" och
ser till att alla bidrag och program osv går till att stödja deras smala
likriktning.

> Jag håller helt med om att det verkar som om obegriplighet premieras,
> "förståelsekategorierna dekonstrueras"
> kan det heta sedan i beundrande recensioner. Min teori är att en del kritiker
> skriver beundrande om sådant de egentligen
> inte själva förstår men skäms för att erkänna detta så de antar att det måste
> vara
> STOR KONST istället.
  De där litteraturkritikerna har nog lärt sig utantill allt de pumpats med på
littvetarkurserna. Vi har ett system där man tränar nyttiga idioter i den lilla
minoriteten högkulturelits kultursyn, via både utbildning och kulturstöd.
  Jag är emot statlig kulturpolitik. Det skall inte sitta några i toppen och
styra och ställa och bestämma vad som är "bra" eller "dålig" kultur.
  Det har visat sig att den kultur som *verkligen* för mänskligheten framåt
tillkommit utan statlig kulturpolitik, och som nödvändigt (om ej tillräckligt)
kriterium har att den är populär och når ut till människor. Det är också kultur
som i början fördömts av en kulturelit, vilka dock efter många decenniers
motstånd tvingas kapitulera. Exempel:
  Jazz var ju från början, enligt kritiker, "dunkande negermusik från
djungeln". Numera ses det nästan som konstmusik.
  Rock och pop, ungefär samma story. På 60-talet var det långhåriga sluskar som
borde klippa sig och skaffa ett jobb. Flera decennier senare kan en
kulturminister ställa sig upp på en rockscen och aningen hycklande hylla "det
svenska popundret" (ja, men detvar ett under som politiker och kritiker gjorde
sitt bästa för att döda!).
  Deckare och science fiction föddes i modern form i billiga
massmarknadstidningar. Det var rent skräp! Det fattar ju alla. Jules Verne
Magasinet var bara onyttiga drömmerier som förvred huvudet och tidningarna
beslagtogs på skolan. För deckare har vi Nick Carter-eländet på 1910-talet.
Serier är ungefär samma story, men litet senare (en Fredric Wertham menade på
fullt allvar att det födde ungdomsbrottslingar och tonårsaborter och knark).
  Dataspel - jag man startar krisprogram för "dataspelsberoende" för det är ju
så farligt. Och Internet är ju bara barnporr, bombrecept, piratkopiering och
nazistsidor.
  Jazz, rock, pop, deckare är sådant som idag förs fram som något värdefullt.
Sf och serier har kanske inte nått lika långt (men sf börjar få cred i
kulturartiklar osv - dock ej i DN). Dataspel, Internet osv försöker man reglera
och bekämpa, trots att den som är litet öppnare till sinnes begriper att det är
kärnan i all kultur som kommer att vara värdefull i framtiden.

> Emellertid gäller ju samma sak för humanister som för naturvetare numera och
> det
> är att alla förväntas fixa sina jobb själva och
> hur man lyckas med det har mer med social kompetens att göra än med
> utbildningsmeriter.
  Jag har ett annat recept: lägre ingångslöner, lägre arbetsgivaravgifter och
avbyråkratisering av anställningar. Det här om att någon som är ny på något
skall tjäna nästan lika mycket som den som varit där i 15 år är tokigt, och
byråkratin är eländig. Varför skall en liten närbutik som drivs inom familjen
ha "kollektivavtal"?
  Det finns mycket att säga om det här, men det är inte rätt lista och jag
orkar inte. (Det handlar iofs en hel del om kulturarbete i mitt inlägg.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)